Hoe komt het dat de prijs van smaragden zo verschild?

De ene smaragd hanger kost 30 euro en de ander 100 van dezelfde grootte. Waarom verschillen ze zo in prijs?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Mode
4.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Een smaragd is vaak troebel en dan is hij goedkoper dan een die helder is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Oké, bedankt. Zitten er dan dus 'onzuiverheden' in de steen?

Antwoorden (1)

Een smaragd is vaak troebel als gevolg van insluitsels (inclusies). Deze gelden niet als onvoorwaardelijke fouten, zolang er niet te veel zijn, maar worden beschouwd als bewijzen van echtheid. De vakman noemt deze insluitsels „jardin”.

Hoe helderder de steen, hoe hoger de prijs. Daarnaast speelt de kleur van de smaragd een rol: de kleur kan verzadigd blauwachtig groen zijn (de meest gewaardeerde), maar ook meer geelgroen. Smaragd kan heel bleek en helder zijn. Andere juist intens groen en bijna opaak (ondoorzichtig).

De prijzen lopen dus enorm uiteen, afhankelijk van de kwaliteit. Er is smaragd uit India te koop, gefacetteerd en al, in grootte tot wel 30 ct. voor $1 p.ct. Voor topstenen uit Colombia tussen 5 en 10 ct. moet men daarentegen op prijzen tot wel 15.000 euro p.ct. rekenen.
SimonV