waarom lopen modellen op een catwalk op een catwalk manier?

En dan bedoel ik voornamelijk de dames.
Het valt me op (en dat zie je ook in die programma als Next Topmodel) dat er een bepaalde manier van lopen gehanteerd wordt / moet worden. Maar als ik er naar kijk, heb ik net het idee dat er een lopende zoutzak voorbij komt.

Waarom wordt deze manier van lopen gehanteerd? Komt de kleding dan het beste uit? Of is het een manier om er zeker van te zijn dat een foto, wanneer dan ook genomen, het model en de kleding goed laat uit komen?

8 jaar geleden
in: Mode
3.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
het is een krachtige manier van lopen. Ik weet niet welke show jij hebt gekeken, maar ik heb nog nooit een zoutzak gezien.
Heb je het zelf wel eens geprobeerd? Het is nog best moeilijk om goed uit te voeren, mogelijk is het een onervaren person die je zag.
Thecis
8 jaar geleden
@Ritsuka Wellicht is de zoutzak vergelijking wat gechargeerd. Maar ik vind het er erg raar uit zien. Het lijkt me verre van comfortabel. Ik vind het persoonlijk niet een krachtige manier van lopen, maar een zeer geforceerde manier. Dat je het moet leren is duidelijk, want niemand loopt zo van nature... En nee, ik heb het niet geprobeerd. Ik snap ook niet wat het er toe doet of ik het wel of niet kan of ooit geprobeerd heb. Ik hoef mijn kamer ook niet knalroze geverfd te hebben om een persoonlijke beoordeling te maken of ik het er wel of niet uit vind zien. Het is hoe het op mij overkomt.
Antoni
8 jaar geleden
Lady (Lucy) Duff-Gordon wordt de uitvinder van de catwalk genoemd. Zij was de eerste die modeshows organiseerde zoals we die nu nog kennen. Misschien heb je iets aan die informatie bij het vinden van een antwoord. Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucy_Duff-Gordon en https://en.wikipedia.org/wiki/Lucy,_Lady_Duff-Gordon.
Antoni
8 jaar geleden
"Wat de meeste mensen niet weten is dat een catwalk eigenlijk Runway heet. De catwalk is de manier waarop de modellen lopen. Kijk hoe een poes loopt, steeds een pootje voor het andere pootje. Modellen lopen zo omdat vrouwen een minder goed bewegingsapparaat hebben (en allemaal anders lopen) dan mannen en de ontwerpers willen niet dat de aandacht aan het verschillen in lopen maar aan de ontwerpen komt." staat er op https://nl.wikipedia.org/wiki/Catwalk, maar een bron voor die bewering (in de laatste zin) ontbreekt.
Antoni
8 jaar geleden
Op http://nl.urbandictionary.com/define.php?term=catwalk staat hierover vermeld: "Models on the catwalk often use a walk which is like that of a cat, placing one foot directly in front of the other to produce an alluring swagger in which the hips take on a more exaggerated movement." De modellen lopen (volgens die bron) dus zo, om een verleidelijke, (zelf)vertrouwen uitstralende manier van lopen te verkrijgen, waarin de heupen een overdreven beweging maken.
Ritsuka
8 jaar geleden
klopt, het is een zelfverzekerde manier van lopen. Ik heb het zelf wel eens gedaan met een workshop, en als je dan op een spiegel afloopt zie je echt verschil tussen 'gewoon' lopen en runway lopen. @Antoni dit is een prima antwoord op de vraag.

Het beste antwoord

Op http://nl.urbandictionary.com/define.php?term=catwalk staat hierover vermeld:

"Models on the catwalk often use a walk which is like that of a cat, placing one foot directly in front of the other to produce an alluring swagger in which the hips take on a more exaggerated movement."

De modellen lopen (volgens die bron) dus zo, om een verleidelijke, (zelf)vertrouwen uitstralende manier van lopen te verkrijgen, waarin de heupen een ietwat overdreven beweging maken.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Catwalk staat hierover vermeld:

"Wat de meeste mensen niet weten is dat een catwalk eigenlijk Runway heet. De catwalk is de manier waarop de modellen lopen. Kijk hoe een poes loopt, steeds een pootje voor het andere pootje. Modellen lopen zo omdat vrouwen een minder goed bewegingsapparaat hebben (en allemaal anders lopen) dan mannen en de ontwerpers willen niet dat de aandacht aan het verschillen in lopen maar aan de ontwerpen komt.", maar een bron voor die bewering (in de laatste zin) ontbreekt.
Antoni
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (1)

Omdat iedereen alle kanten van het nieuwe ontwerp kan zien.