Is het slecht om een muts te dragen in de zomer?

Ik draag altijd een muts, zelfs in de zomer. Mijn vriendin zei laatst dat het slecht is voor je haar, en je haar er erg beschadigt door kan raken. Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Mode
5.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is geen goed antwoord op de vraag want er is waarschijnlijk nooit antwoord na gedaan.
Persoonlijk denk ik dat als je je haar netjes verzorgt en niet 24 uur per dag op hebt er geen probleem is.
Maar belangrijker is hoe jij het ervaart geen problemen met je haar of je muts muts op.
Houdt je sociale omgeving een beetje in de gaten onder bepaalde omstandigheden zullen mensen het ophouden van een muts als ongepast ervaren en pas dan je gedrag eventueel aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Antwoord" in regel 1 moet onderzoek zijn.

Antwoorden (2)

Er zijn inderdaad mensen die beweren dat je haren van een muts zouden knakken en daardoor zouden breken, met kale plekken tot gevolg. Daar geloof ik eigenlijk niet zoveel van; dan zou het ook niet uit moeten maken of je de muts in de zomer of winter draagt.
Wel kan het gebeuren dat je een schimmel in je haar krijgt. De schimmel tast de haren aan waardoor ze makkelijk breken en er wel kale plekken kunnen ontstaan. Schimmels vinden een warme, vochtige plek erg prettig. Juist in de zomer kan in me voorstellen dat het onder zo'n muts warm en broeierig wordt.

Strikt genomen is het dan natuurlijk nog steeds niet de muts die slecht is voor je haar.

Mocht je er last van hebben dan kan een huisarts je er goed mee helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoeden, petten, mutsen, ... je mag ze allemaal dragen. Geen enkel hoofddeksel veroorzaakt haaruitval. Duidelijker kunnen we het niet zeggen.

Waar komt die fabel dan vandaan? Waarschijnlijk zijn oorzaak en gevolg omgedraaid. Veel kale of kalende mannen proberen dit te verbergen onder een hoed of pet. Zo lijkt het natuurlijk alsof de hoofddeksels de kaalheid veroorzaken, maar dat is niet zo. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor.

Toch enige waarheid?
Er is altijd een maar. Ook hier. Er zijn namelijk wel negatieve kantjes aan het dragen van hoofddeksels. Het voornaamste is een gebrek aan circulatie. In de zomer of tijdens zware inspanningen kan dit problemen opleveren omdat je veel zweet. Onder een hoofddeksel kan dat zweet niet weg en na een tijdje raken de poriën van je hoofdhuid verstopt. Maar met een shampoo die de hoofdhuid reinigt, is dat zo verholpen.

Let ook op met de kwaliteit van het hoofddeksel. Ruwer materiaal, onbedekte stukken elastiek en plastic onderdelen kunnen schade aanrichten aan je haar. Dit leidt op zich niet tot haaruitval, maar de haarschacht raakt wel beschadigd. Met afgebroken haren als gevolg. Draag je vaak een hoofddeksel? Koop er dan één van goede kwaliteit.
fremar