Hoe maak ik zelf gezichtscreme?

Het is voor mijn moeder, ze is overal allergisch voor tot nu toe, we hebben alles al geprobeerd, alles van de reformzaken, the body shop, en ook duurdere merken. Zelfs alleen al door er aan te ruiken krijgt ze al een reactie aan haar ogen. De allergie is 2 jaar geleden uit het niets gekomen.
Er zit volgens mij dus niks anders op dan zelf maken, ik heb al wat recepten gevonden maar ik kan niet alle ingredienten vinden.
Ze heeft een erg droge huid, en zelfs de huisarts kan haar niet helpen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
4.6K

Het beste antwoord

Gezichtscrème
Voor de normale, droge en gevoelige huid is het extract van rozen en geraniums weldadig. Het helpt bovendien tegen de gevolgen van het ouder worden.

1 theelepel cacaoboter
1 theelepel bijenwas
30 ml druivenpitolie
15 ml abrikozenpitolie
handvol rozenblaadjes
30 ml water
15 ml glycerine
5 druppels etherische rozenolie
5 druppels etherische geraniumolie

Giet 30 ml heet water over de rozenblaadjes en laat trekken tot het water is afgekoeld. Verwarm cacaoboter, bijenwas en de oliën au bain marie tot een gladde massa. Haal van het vuur en roer de glycerine en de rozenthee beetje bij beetje door de massa tot er een gladde crème ontstaat. Voeg op het laatst de druppels etherische olie door de crème en bewaar het goedje in een gesteriliseerd, goed afsluitbaar potje. De crème is twee maanden houdbaar in de koelkast of een maand in de badkamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je hoeft het niet zelf te maken. Koop zuivere glycerine of vaseline. Dit is al voldoende voor de huid. Vindt ze dat te vettig of niet fijn, kan ze ook pure koudgeperste amandelolie of abrikozenpitolie op haar gezicht smeren.
Dit kun je kopen in een reformwinkel.

Toegevoegd na 47 minuten:
Met jojoba-olie als basis kun je gezichtscreme maken, maar is erg lastig om te doen omdat zonder emulgator het niet goed mengt. Olie komt altijd boven drijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou ik me beperken tot pure vaseline. En met mate natuurlijk. Overigens, als je nooit iets gebruikt (en VOORAL ook geen zeep !!) heb je het op een gegeven moment ook helemaal niet nodig. Je huid went maar aan al dat vet.

Als ze echt overal, overal allergisch op reageert of lijkt te reageren, si ze vermoedelijk allergisch voor wolvet of wolalcolen. Dat zit in natuurlijk wolvet (lanoline) en dat wordt vrijwel overal in gebruikt, ook en JUIST ook in natuurlijke middelen.

Wanneer ze echter bij het zien van het tubetje of het ruiken van de creme al een reactie krijgt, is ook niet helemaal uit te sluiten dat er een psychische component is gaan meespelen. Ook in dat geval is het wellicht handig het smeren af te leren.

Mensen hebben van nature geen smeerseltjes nodig, en je huid redt zich prima zonder zolang je er niet van alles opsmeert, dus afleren en je huid zelf haar eigen vet weer laten maken is vermoedelijk op de lange duur de beste optie. Mocht je toch iets willen proberen, neem dan iets dat zo onbewerkt en natuurlijk mogelijk is. Vaseline, kokosvet, vernix caseosa (ik denk niet dat dat los te koop is maar het zit o.a. in de zwitsal), cacaoboter of bijenwas. Wat je ook gebruikt, altijd minimaal.

En vermijd natuurlijk alles met parfum, alle mogelijke chemische (petroleum)derivaten en alcohol.

Misschien kun je op het forum uit de link ook nog wat tips opdoen, ook over de verkrijgbaarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze niet allergisch is voor pinda's zou ze arachide olie, gemaakt uit pinda's, op haar gezicht kunnen smeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel goed voor je huid.
Je kunt met puur natuurlijke producten schoonheidsmaskers maken voor de droge huid:
masker 1
1 ei
1 tl honing
1/2 tl olijfolie
enkele druppels rozenwater
meng de ingrediënten en gebruik als masker

masker 2
1 halve avocado
enkele druppels citroensap
Vermeng de ingrediënten en breng het dik aan op het gezicht en hals, laat 15 minuten intrekken en spoel het af met lauwwarm water.

masker 3
1 rijpe banaan
Prak een banaan fijn smeer het op het gezicht en laat 10 tot 15 minuten intrekken, afspoelen met lauwwarm water.

Geen kraanwater gebruiken, zeker niet als je in een omgeving met hard water woont.
De samenstelling van kraanwater droogt de huid uit. En gebruik liever geen heet water. Je zou het beste mineraalwater kunnen gebruiken. Gebruik geen ruwe washandjes of handdoeken. Spuit 's ochtends wat mineraal water met een plantenspuit, en dep hem zachtjes droog.

Zelf gebruik ik ook wel eens pure olijfolie in heel kleine hoeveelheden.
Baby-olie kan misschien ook wel, hoewel daar ook weer iets van parfum in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ooit van iemand een potje creme gekregen dat van kokos en kokosolie was gemaakt. Misschien heeft er nog iets in gezeten, ik weet het niet. Het was best lekker.
Ik had eigenlijk het recept moeten vragen.
Maar wie weet is het nog ergens te vinden. Ga even erop googelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit is in ieder geval niet duur. E 13,00 voor een potje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ze allergisch is voor elke creme is mijn advies: geen creme.
doe geen moeite, ze is allergisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou dit kunnen proberen.
s'avonds de schillen van een sinasappel in een kom water doen, S'ochtends de olie die op het water drijft als gezichtscrême gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lanette creme met evt vaseline erin is heel goed voor droge huid. Kun je waarschijnlijk wel bij de drogist halen, apotheek heeft het zowiezo