Hoe kan ik dierenbont bleken?

Ik heb een mooie bontkraag van vossenbont. Ik wil hem graag gedeeltelijk wit hebben. Hoe doe ik dat (zonder het bont aan te tasten)? Kan het misschien met chloor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
3.3K

Antwoorden (2)

Vergelijk het maar met je eigen haar : hoe krijg je dat bleker ? Niet met chloor in elk geval - althans, als je nog wat haar wilt overhouden. Waterstofperoxide werkt al beter. Beide in combinatie met licht en lucht.

MAAR : bont is echt helemaal dood, en ook de haarzakjes leven niet meer. Vrijwel alles dat je zult proberen, geeft een levensgrote kans dat je met een vrijwel kaal lapje leer zult blijven zitten. Een lapje leer dat ook nog eens opnieuw gelooid zou moeten worden, want het wordt zo hard als karton.

Kortom : niet doen. Wit bont komt gewoon idealiter van witte dieren. Voor zover het al gekleurd wordt (geverfd komt wel voor) is dat geen doe-het-zelf-klusje.

Sowieso liever natuurlijk helemaal geen bont dragen, (waar is de tijd dat mensen zich gewoon hun ogen uit hun kop schaamden als ze er achter kwamen dat ze echt bont droegen ?) maar dat is een andere discussie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk ook dat je bont niet kunt bleken, plus dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
harstikke bedankt. hier kan ik wat mee!
Bleken zal niet gaan, denk ik. Verven daarentegen wel. Er zijn wel mensen die bijv. konijnenbont verven in een vrolijk kleurtje m.b.v. gewone Dylon. Zelfs vogelveren kun je hiermee een vrolijk kleurtje geven.
In vroeger tijd werd leer wel gebleekt met ammoniak. D.w.z.: werknemers van een fabriek werd gevraagd hun urine te bewaren. Bij inlevering kregen ze daar dan een kleinigheid voor. Urine verandert nl. in ammoniak als je het een tijdje laat staan. Dat werd vervolgens gebruikt als bleekmiddel in de fabriek.
Of bont hier ook zo op reageert weet ik niet.
Er bestaat wel haarverf voor honden. Ervan uitgaande dat een vos qua vacht het meest op een hond lijkt. Maar omdat je een gelooide huid hebt zal deze altijd anders reageren omdat het in feite dood materiaal is.
Ik zou het alleen proberen als je hem zo zat bent dat je de neiging hebt om hem weg te gooien. Dan is het ook niet zo verschrikkelijk als je experiment niet lukt.