Waar kan ik het beste kant en klare patroondelen voor kleding kopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
1.8K

Antwoorden (2)

Als je naar een goede stoffenzaak gaat hebben ze daar patroonboeken.

Die blader je rustig door (daar is een speciale tafel voor) en als je iets naar je zin vind, geef je het nummer op in de maat die je wilt hebben.
Je krijgt dan een kant en klaar blad waar je de patroondelen uit kunt knippen en gelijk krijg je de naai-instructies er bij geleverd.
Burda patronen zijn heel goed, maar ook voor beginnende naaisters zijn er simpele patronen verkrijgbaar.
9 jaar geleden
In elke stoffenzaak verkopen ze kant en klare patronen, die je uit grote boeken kunt zoeken en op nummer voor je uitgegeven worden. Dat zijn grote knipvellen waarin het patroon in meerdere maten afgedrukt is, en je jouw maat er uit knipt.
Echter, afhankelijk van het type patroon en hoe standaard je eigen maten zijn, moet je daar vaak wel nog een en ander aan aanpassen.

Een beduidend goedkoper alternatief zijn modetijdschriften met raderbladen. Zodra je daar een beetje handigheid in hebt, zijn die nauwelijks tijdrovender of lastiger dan de voorgetekende knipvellen. De enige extra stap is eigenlijk het juiste lijntje overtrekken.

Ook op internet kun je vaak patronen kopen of gratis downloaden die je op een gewone printer kunt afdrukken, dan de vellen volgens de beschrijving aan elkaar plakken en het patroon er uit knippen. Daar zitten echt hele goeie bij, maar ook echt hele slechte.

Verreweg het makkelijkst vind ik zelf tekenen, puzzelen en aanpassen tot je het ideale patroon hebt (waarop je nog allerlei variaties en decoraties kunt aanbrengen natuurlijk) en die basispatronen overnemen in karton. Zo heb ik voor al mijn basiskledingstukken patronen die ik keer op keer op keer gebruik, waardoor je in een half uurtje een kledingstuk uit de machine kunt rammen. Dat is het goedkoopst, je hebt absoluut altijd de juiste maat en pasvorm, en na de eerste fase gaat het verreweg het snelst.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Ik scoor trouwens ook regelmatig knippatronen in kringloopwinkels, voor een fractie van de prijs. Vaak wel een beetje gedateerd, maar met moderne stoffen en soms minimale aanpassingen in de snit uitstekend up to date te brengen. )