Wat is de oorsprong van de cape?

Superhelden, koningen, tovernaars en mensen met aanzien droegen een cape. Maar heeft het ook een oorsprong? Het lijkt me ook zo onhandig, makkelijk om over te struikelen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
1.8K
SimonV
9 jaar geleden
De Neanderthalers droegen al capes van dierenhuid. Ze worden dus al gedragen sinds er mensen bestaan. Het is dan ook een zeer gemakkelijk te maken kledingstuk met nog steeds dezelfde functie: het beschermen van de drager tegen regen en wind. Het woord "cape" is afkomstig van het Latijnse "cappa". Dit woord betekende oorspronkelijk "hoofdbedekking van een vrouw". De betekenis veranderde via "muts van een mantel" in de mantel zelf.

Het beste antwoord

Van de Romeinen is het bekend dat de militairen een rode cape droegen, de saga. De helft was in eigendom van de staat en de andere helft van de soldaat. Op Griekse beelden kan je zien dat ze ook een soort cape droegen. In feite is een cape natuurlijk een makkelijk kledingstuk. Je nam een lap en dat was het. Model er in brengen is pas later gedaan ( afknippen is zonde) , maar de oervorm is gewoon een lap recht van het weefgetouw en misschien daarvoor al een dierenhuid gewoon om je heen geslagen. Weven deed men al in de late steentijd, dus gaat de cape al heel lang terug, zeg maar natte vinger 10.000 jaar v. Chr.

Toegevoegd na 23 uur:
Verder is de cape een Noord-europese uitvinding en gedragen door: Germanen en Kelten. Logisch ook, het kliaamt speelde een rol Later dus ook in her Middellandse-zeegebied en daarna dus overal.