hoe maak je een hoepelrok?

Ik wil graag een hoepelrok maken. Hoe kan ik het beste te werk gaan?
Ik heb een petticoat die ik daarvoor wil gebruiken. Kan ik daar de hoepels aan vast maken of is het tule te slap daarvoor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
5.8K

Antwoorden (1)

Dat kan. Tule is weliswaar slap maar de hoepels geven de vorm. Heel lang geleden droegen de vrouwen een stuk of vier onderrokken en dan die hoepels er onder, dan stonden die rokken al wijd uit. Als je petticoat wijd genoeg is, dan kan je daar drie hoepels aan bevestigen. Met de overrok zal je de hoepels zeker blijven zien, vroeger droeg men immers nog eal die 4 onderrokken over de hoepels voor dat de rok zelf begon. In de tijd van de hoepelrokken ( midden 19e eeuw, tijd van Sissi) maakte men een soort stellage van gesteven paardenhaar met die hoepels er aan. Dat ging met een soort tuigje onder de rokken en dan maar laag je op laagje en dan de bovenrok.
Ik zou je aanraden eens uit te proberen met een hoepel halverweg de hoogte van de rok en eens kijken of het ergens op lijkt. Succes met je project!