Weet iemand wat voor sierraad dit is?

Dit is een erfstuk van mijn Oma en Opa. Mijn moeder denkt dat het van goud is maar het voelt heel licht en goedkoop aan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode

Antwoorden (2)

Het kan heel misschien een stukje gespoten ijzer zijn want voor ik zover weet is wat mensen blijkbaar zo noemen licht ijzer niet zwaar.
Vroeger waren mensen altijd aan het, je kan zeggen fraude plegen of iets dergelijks!
Door bijvoorbeeld 10 knopen op een jas te doen, ze zeiden 9 gulden en de volgende dag kostte het meer. Dat horloge die ziet er echt uit!
Of je gaat even naar een juwelier en vraag of hij echt is!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor het antwoord. Het is overigens geen horloge wat je ziet maar een zwarte steen met een hondje er op. Mijn moeder zei wel dat het misschien een horlogekoord was.
Als het goud is dan moet er een goudmerk (stempel van de maker en waaraan af te lezen is hoeveel karaat het is) in staan. Als het erg licht aanvoelt is de kans groot dat het verguld is. Dus dat er een laagje bladgoud over een ander metaal is aangebracht; als dat over koper is dan wordt dat ook wel doublé genoemd.

Als er geen keurmerkjes in staan kun je er redelijk zeker van zijn dat het geen goud is. Maar om dat zeker te weten kun je het beste langs een juwelier of goudsmid gaan