Waarom maken we ons op?

We geven met zn allen een vermogen uit aan parfum,lipstick,eyeliner,etc (ook ik maak me er schuldig aan ) maar waarom maken we ons op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.1K

Het beste antwoord

voor mij heeft make-up iets feestelijks.
normaal gebruik ik geen make-up, maar voor een bijzondere gelegenheid doe ik dat wel.
je besteedt dan ook extra zorg aan je kleding, en een lijntje hier en een kleurje daar maakt het helemaal af.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het verbetert de uitstraling van een vrouw . Een goede make-up benadrukt uw goede punten en verdoezelt de mindere. Hierdoor geeft make-up u een beter zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het omdat ik onzeker ben.

Ik mag misschien wel fotomodel zijn, maar dit word helemaal met een computerprogramma mooi gemaakt.
Als ik dan mijn foto vergelijk met mijn spiegelbeeld, raak ik een beetje teleurgesteld.

Maar make up is hartstikke slecht voor je huid, ik doe nu nog alleen mascara en lippenbalsem. (geen gloss)

Is meerendeels onzekerheid, sommige doen het af en toe.
Maar zij die zonder echt de deur niet uitgaan hebben wat nare dingetjes meegemaakt in het verleden ofsj0w.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We dragen allemaal een masker zowel psychisch als uiterlijk. Waarom? omdat we ons beschermd voelen door ons masker. Het 'maskeert' onze onzekerheid, onze oneffenheden, onze gebreken,... .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit in de natuur van de mens om jezelf 'mooier' te maken. Jezelf verzorgen is ook een vorm van aandacht aan jezelf besteden. Dat hoeft niet eens met make-up, maar make-up accentueert dat wat we mooi vinden aan onszelf. Ik zie het als iets positiefs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begint omdat de omgeving het ook doet, als je het dan niet doet val je uit de toon.

Het slaat allemaal terug op de voortplanting, het verkrijgen van een man, we dossen ons extra mooi uit om meer op te vallen zodat we een vent krijgen.

En het werkt echt van de ene op de andere dag. M'n dochter gaat make-up gebruiken en krijgt direct vanaf de eerste dag ineens een stuk meer aandacht van de jongens.

Zeker in de puberleeftijd is men hier erg gevoelig voor, later kun je er weer mee stoppen, dan krijg je meer aandacht op basis van uitstraling. Maar veel vrouwen zitten dan al zo vast in het opmaak patroon dat ze onopgemaakt al bijna de deur niet meer uit durven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Investeren in een illusie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen hebben nu eenmaal de neiging om op hun uiterlijk te letten en te verzorgen.

Ik wil hiermee niet zeggen dat geen enkele man dit doet!

Als vrouw wil je er (vaak) goed verzorgt uitzien, het geeft je wat meer zelfvertrouwen. Soms een frisse uitstraling.

Ik vind het wel mooi als een vrouw licht opgemaakt is. Niet te veel trouwens, een lichte lipstick en ogen wat licht geaccentueerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel VROUWEN maken zich op. Mannen doen dat een stuk minder, hoewel daar tegenwoordig ook hele cosmetica-lijnen voor zijn.
Het is volgens mij voornamelijk om te proberen te voldoen aan het schoonheidsideaal van er jong en fris uitzien.

Persoonlijk doe ik dat niet. Enkel met heel speciale gelegenheden (mijn eigen trouwdag bv) wil ik me wel eens volplamuren. Krijg dan ook wel ineens veel complimenten... ;-)
Maar ik vind het eigenlijk niet nodig om het dagelijks te doen, geldverspilling, slecht voor de huid, ongemakkelijk (kunt niet eens lekker in je ogen wrijven of op je wang krabben) en zonde van mijn tijd (zowel 's ochtends als 's avonds). Ik ken ook veel vrouwen die het net als ik niet doen. Dus echt algemeen kun je het niet stellen lijkt me... Ik vind trouwens het overdreven opmaken niet eens mooi. Ik vind dat vrouwen er als wassen beelden uit gaan zien...;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar, zeker dat lekker in je ogen wrijven :)
Dan zijn we MEER persoon...

In het oude Griekenland war er al vroeg toneel... En de toneelspelers hadden een masker, en het karakter was het masker, de persona... per is door en sona is geluid, dus het masker laat het geluid door...

Men maakt zich op om zichzelf te zijn en door dat masker geluid te maken... Dan is men de hoofdrolspeler in je eigen leven... Zonder masker is men als bloot en derhalve onthand zogezegd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Make-up is eigenlijk ontstaan als een rituele bezigheid, indianen schminkten zich, om te laten zien dat ze op oorlogspad waren, de schilderingen op hun gezicht waren bedoeld om vreemdelingen te intimideren,
gezichtsuitdrukkingen te verbergen of om het verschil te kunnen zien tussen vriend en vijand, maar ook om aan te geven wat de rol was van een persoon, bijvoorbeeld of het het opperhoofd was, of de medicijnman enzovoort.

Later werd het gebruikt om het gezicht bleker te laten lijken, want hoe bleker je eruitzag des te betere komaf je had, want als je buiten werkte werd je bruin en behoorde je tot de lage klasse.

tegenwoordig wordt make-up meestal gebruikt om een uitstraling te versterken of juist te creëren. Een gezicht dat vermoeid oogt kun je met make-up weer een stuk frissere uitstraling geven. Verder is het vaak net de "finishing touch" voor een vrouw om zich zelfverzekerd te voelen. Een soort maakbare zelfverzekerheid.