Waarom zijn bepaalde parfum merken zo duur?

Als je naar een bepaalde winkel ga schrik ik van de prijzen die op parfum staan 40 tot 70 euro .
waarom is die prijs zo hoog er worden er toch miljoenen van verkocht . dan kan de prijs toch wel naar beneden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
5.9K

Het beste antwoord

Het heeft natuurlijk te maken met vraag en aanbod. En sommige merken zijn natuurlijk "exclusief" dus betaal je meer.
Je betaalt voor een groot deel voor de naam.

En het is natuurlijk wel zo dat een aftershave van 10,- euro niet zolang blijft hangen als een eu de toilette van 50,- euro.
Ik gebruik Vetiver van Guerlain, das een flesje van 50,- euro. Maar als ik die s'morgens opspuit dan ruik je die nog steeds wanneer ik s'avonds thuis kom. En dat lukt je niet met de goedkopere merken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. Zou je graag plussen maar ik ben nog een beginneling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel. Volgende keer dan maar! :)

Andere antwoorden (8)

Je betaald voor het ''Merk'', de exclusiviteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk zijn er veel mensen die vinden dat een duur parfum beter is dan een goedkoop luchtje.

Dus:
Zo lang mensen die prijzen blijven betalen en zo lang mensen geld over hebben voor dit soort luxe producten, zien de producenten geen reden tot prijsverlaging.

Hoe meer winst hoe beter is de commerciele regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt parfum tegenwoordig helemaal met kunstmatige grondstoffen uit het laboratorium maken, en bij de goedkopere merken is dat vaak zo. Met de geurstoffen die echt uit bloemen en planten uit de natuur (rozen, lelietjes van dalen, sandelwood, lavendel, lelies, magnolia, enzenz) gehaald worden, stijgt de prijs, omdat je heel veel bloemen/planten/bomen nodig hebt om er een extract van te kunnen maken.
En natuurlijk geldt ook : hoe duurder een parfum, hoe exclusiever : de kans, dat je 'jouw' luchtje 5 x per dag op een ander tegenkomt, wordt steeds kleiner, naar mate je parfum duurder is.
Omdat het een beetje een 'persoonlijke handtekening' is, die je met héél veel zorg uitkiest, vind je dat niet zo leuk.
Mede daardoor is het zo verschrikkelijk moeilijk om voor iemand anders een geurtje uit te zoeken : iedere huid laat het geurtje een beetje anders ruiken, en dan kan degene aan wie je iets geeft het 'luchtje-op-zích' ook nog niet lekker vinden.
Er is weinig, wat zó persoonlijk is als het geurtje, dat je draagt.

(En dat is ook niet verwonderlijk : we zijn en blijven diertjes....dieren herkennen elkaar aan de geur : ieder dier heeft zijn eigen geur : zo herkennen moeder-en-kind elkaar in een grote kudde (bijv. schapen, gnoes,zebra's).
Vandaar, dat je het zo belangrijk vindt, om uit duizenden parfums juist 'jóúw luchtje te zoeken/vinden.

En wat óók nog een rol speelt : niets brengt een herinnering zó direct naar boven, als geur. (Voor mij betekent de mengeling van koffie, chrysanten en appeltaart direct : Mama's verjaardag - zij was jarig in oktober : chrysantentijd...)
Ook dát wil je met jouw parfum bereiken : dat als iemand het ruikt, hij/zij direct aan je denkt.

Dus voor dat perfecte geurtje leg je dan maar wat méér euro's neer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dure luchtjes blijven langer hangen,
Het flesje en de verpakking zijn vaak mooier en de reclame eromheen is vaak met een duur betaald fotomodel of bekende fimster.
En als je indruk op iemand wilt maken of jezelf een plezier wilt doen, moet je er wat voor overhebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn verschillende redenen voor.

A. Je betaalt voor het merk, zeker als dit merk erg een trend is. In principe kan de parfum dan uit rotzooi bestaan.

B. Je betaalt voor kwaliteit. Goede parfum wordt van zuivere grondstoffen gemaakt. Voor een liter rozenolie heb je vrachtwagens vol rozenblaadjes nodig.

C. Er zijn zeer gerenommeerde parfumhuizen waar altijd zuivere grondstoffen worden gebruikt en die al jaren tot de klassiekers behoren. Tijdloos dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt, omdat sommige merken bepaalde aantrekkingskraht hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is zo duur vanwegen het merk en mensen kopen het tog dan kan de prijs wat hoger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat iedereen een beetje wil verdienen aan de parfum. Dat begint al bij de Belastingdienst, die wil al zo'n 20% omdat het een luxeproduct is geloof ik (anders is het 6%), daarnaast wil de winkelier ook wat geld hebben om zijn personeel en zichzelf te kunnen betalen. De huur van het pand, gas en licht en schoonmaak van het pand moet ook nog worden meegenomen. Vervolgens moet de groothandel ook nog wat verdienen en de vervoerder. Ook in de groothandel hebben mensen eraan gewerkt om jouw flesje parfum in de winkel te krijgen, die moeten ook allemaal betaald worden. Tenslotte wil de fabrikant zelf natuurlijk ook nog wat verdienen, want die heeft al kosten moeten maken om het flesje te moeten maken en de parfum erin te doen en moet zijn personeel, gas en licht etc. ook betalen.

Bij elkaar gaat de prijs van een flesje parfum waarschijnlijk wel 10 keer over de kop. Waarschijnlijk is het flesje zelf nog wel het duurste; omdat jij aangetrokken wil worden tot de vorm van het flesje..