hoe moet je breedtematen van schoenen interpreteren (bv. G, H...?

bij sommige schoenen staat naast de maat ook een letter, die duidt op de breedte.
hoe moet je die interpreteren ? welke breedtemaat is het meest courant, en wat duidt op een bredere schoen?

10 jaar geleden
in: Mode
51.4K

Het beste antwoord

Iedere wijdte breder betreft een halve centimeter meer balomvang in dezelfde maat.
Het verschil tussen bijvoorbeeld wijdte C en wijdte F is 3 wijdtematen, dus driemaal een halve centimeter = anderhalve centimeter balomvang.

De voetwijdte wordt gemeten met meetlint om het breedste gedeelte van de bal van je voet, zonder dat daar spanning op gezet wordt.

F½ en G zijn een normale leest; H en H½ zijn een brede leest; J en K zijn een extra brede leest.
C (de laagste letter) en D zijn voor zeer smalle voeten; E is voor smalle voeten; F is een slanke leest.
Amadea
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
drie goede antwoorden, dus het was moeilijk kiezen.
ik koos jouw antwoord omdat de letters er duidelijk in beschreven staan en het dus een rechtstreeks antwoord is op de vraag...

Andere antwoorden (2)

Als ik je vertel dat een `normale´ brede voet bijvoorbeeld G of H heeft als aanduiding in maat, dus in mijn geval zou dat 39H zijn [staat ook altijd vermeld op de schoenendoos].
Echter ik heb een hele erge brede maat voet en dan kom je boven de `standaard´ breedte maten uit. In mijn geval 39K (laatste keer dat ik schoenen kocht in een reguliere schoenenwinkel). Nu zijn mijn voeten te breed voor "normale" schoenen.

Ik kan je het beste raden naar een "goede" [dure] schoenenwinkel te gaan, niet een Scapino/van Haren/Schoenenreus [weet niet of deze ook in België bekend zijn], en daar je voeten te laten opmeten ~ dus zowel de lengte als de breedte.
Met deze maten kun je daarna uit de voeten, zelfs online bestellen bijvoorbeeld.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om plezierig en comfortabel te kunnen lopen op een schoen is het noodzakelijk dat de voet voldoende ruimte heeft. Een te smalle schoen kan resulteren in een zeurend gevoel bij de bal van de voet of op termijn zelfs leiden tot een dood gevoel in de voeten. Uiteraard dient men er anderzijds wel voor te waken dat de schoen goed om de voet blijft sluiten en niet te ruim zit. Teveel ruimte in de schoen gaat ten koste van steun en stevigheid en kan zelfs wrijving veroorzaken.

Daar de breedte van de menselijke voet verschilt, vooral ter plaatse van de voorvoet, is voor schoenen naast de lengtemaat ook de breedtemaat ingevoerd (=schoenwijdte). De breedtemaat van schoenen wordt met letters in alfabetische volgorde aangegeven. De wijdteaanduiding begint in de praktijk bij wijdte E (voor zeer smalle voeten) en eindigt bij wijdte M (het breedste model).

Middels bijgaande pdf kun je zelf eenvoudig de breedtemaat bepalen die voor jou van toepassing is. Houdt hierbij in de gaten dat de voet bij iedereen de loop van de dag licht opzwelt, waardoor de voet aan het eind van de dag net iets breder is dan aan het begin van de dag.