Kan schoenketen VanHaren dat half miljoen betalen en dan doorgaan met de verkoop van de rode zolen?

Schoenenketen VanHaren moet stoppen met de verkoop van damesschoenen met rode zolen omdat de schoenen te veel lijken die van ontwerper Christian Louboutin.

Dit stond op teletekst:
Als VanHaren niet stopt met de verkoop, hangt de schoenenverkoper een boete boven het hoofd van 20.000 euro per dag of 500 euro per verkocht paar, tot een maximum van een half miljoen euro.

Stel ze hebben dat miljoen. Dat betalen ze. (door toch schoenen te verkopen, of het in een keer te voldoen.) Als ze dan dat miljoen betaald hebben mogen ze dan nog steeds die schoenen met die zolen verkopen? Ze hebben de boete immers betaald.
Of is het de boete + het niet meer mogen verkopen van de schoenen met die zolen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

De Franse ontwerper maak overigens geen bezwaar tegen rode schoenen met een rode zool van VanHaren; het ging hem alleen om zwarte en blauwe exemplaren met rode zolen. Wat VanHaren met de ongeveer 2500 paar schoenen gaat doen, is nog onbekend.

In 2011 lag Louboutin al in de clinch met modehuis Yves Saint Laurent (YSL) vanwege schoenen met een rode zool. Uiteindelijk bepaalde een Amerikaanse rechter dat Louboutin het alleenrecht heeft op de rode zool. Andere bedrijven mogen echter wel schoenen produceren met een rode zool zolang ook de schoen zelf rood is, oordeelde de rechter.

Hieruit begrijp ik dat van haren geen blauwe en zwarte schoenen met rode zool meer mag verkopen, ook niet na betaling van de boete. In de link nog een bevestiging dat dit niet meer mag.

.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Link doet het niet. Maar bedankt voor de uitleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer..., maar toch graag gedaan.

Andere antwoorden (1)

De betaling hoeft dan pas te geschieden als v. Haren de regel overtreed en de eis door de rechter wordt toegewezen.

Dit betekent kortweg;

Als van Haren nog 1 paar schoenen van dat model verkoopt kan de eiser een schadevergoeding vragen van 500.00Euro per verkocht paar of een schadevergoeding van 20.000.00Euro per dag.

Als v. Haren doorgaat met de verkoop van de schoenen na het betalen van de somma kan de rechter bepalen dat de artikelen in beslag worden genomen daar het mogelijk om schending van het merkenrecht gaat.

Wat ik jammer genoeg niet in je vraag kan vinden is:

Is dit een eis van de producent van de Christian Louboutin schoenen of is dit reeds een uitspraak van de rechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik ook niet. Stond op teletekst. Heb het zo over genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het nog maar vermoedelijk een eis van de producent, de rechter zal bij verzet van van Haren moeten oordelen of het inderdaad een plagiaat is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb het na gekeken heeft de rechter in Den Haag beslist. Maar hoezo jammer dat niet in mijn vraag staat? Mijn vraag was of ze ze dan mogen blijven verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien het een eis is van de producent mag de verkoop gewoon doorgaan en wordt het pas van kracht als de rechter de rechter de eis toewijst. Dat is in deze gebeurt dus moet v. Haren de verkoop staken.