Is er een natuurlijke stof voor een jas waarmee je uren in de regen kunt lopen zonder nat te worden?

Het is tijd voor een nieuwe jas en het plan is die zelf te maken. Nou heb ik een hekel aan regenkleding, dus zou het fijn zijn als ik er ook mee in de regen kon lopen of fietsen, desnoods urenlang. Nou kun je wel synthetische stoffen kopen die waterdicht zijn, maar die ademen niet, met als gevolg dat je alsnog nat wordt, maar dan van je zweet.

Ik zoek dus een natuurlijke, ademende stof, die toch nagenoeg waterdicht is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik mijn leren jasje aanheb wordt ik ook niet nat in de regen,dat is toch een natuurlijke stof?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leer is inderdaad een optie, maar dat gebruik ik pas als ik echt geen stof kan vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een jas ook gewoon waterdicht maken. http://www.waterdichtmaken.nl/c-975494/waterdicht-maken-kleding/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik ken dergelijke producten. Die gebruikte mijn moeder vroeger ook. Ik werd nog steeds nat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koop een gore tex jas, waterdicht en ademend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cerla: Als ik geïnteresseerd was in confectiekleding, dan had ik dat al gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fijn om te weten dat etaproof en ceplex geschikte stoffen zijn, maar nu nog weten waar dat te koop is (van de rol)?

Antwoorden (4)

Ceplex.

Een stof die vooral wordt gebuikt vanwege het ademend en waterdichte vermogen. In verschillende lagen met steeds kleiner wordende poriën wordt het vocht naar buiten getransporteerd. Maar door de kleine poriën in de buitenste laag komt geen druppel regenwater naar binnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er staan in de bron meer stoffen die aan deze eisen voldoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat het voornl. synthetische stoffen zijn. Maar mogelijk vind ik er wat tussen, dus toch bedankt.
Er is een natuurlijke stof die goed tegen regen bestand is en dit is loden. Loden bestaat uit schapenwol. Er kleeft in bezwaar aan. Het is relatief zwaar in het dragen.
Is echter heerlijk warm in de winter en neemt zeer goed vocht op. Dit is zover ik weet de enige puur natuur jas voor de winter die ook nog geen regen doorlaat.
Er is ook nog een materiaal dat heet Etaproof. Dit is een speciaal soort katoen, wat middels de manier van weven en door de gebruikte katoenvezels tot een waterafstotende laag gevormd is, die bijna waterdicht is. Katoen draagt comfortabel en ademt ook goed.

Tegenwoordig wordt vooral Gore-Tex, een waterdicht, ademend en licht materiaal gebruikt voor regenkleding.
Dit is echter niet natuurlijk materiaal maar een kunstvezel.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geeft niet dat het zwaar is, ik hou wel van een zware jas. Ik zal het eens opzoeken, bedankt.
Wat je zou kunnen doen, als je de jas zelf wilt maken, is voor een waxjas kiezen.
De gebruikte stof is katoen, dus niet synthetisch, en de wax waarmee je de jas waterafstotend kan maken bestaat meen ik uit parrafine en bijenwas. Misschien kan het zelfs ook gewoon met enkel bijenwas, ik ga dat zelf in elk geval binnenkort uitproberen.

Als je nog vragen hebt hoor ik graag :)

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er even o gegoogled en dat lijkt me geen slecht idee. Laat 't me weten, als je 't hebt uitgeprobeerd. Ben erg benieuwd.
Gabardine, een degelijke wollen stof, werd in het nabije verleden veel gebruikt voor regenjassen en nog wel voor uniformen en kostuums.