hoe heet het plastic of ijzeren ding aan het eind van een veter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
12.7K

Antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zoveelste keer dat die vraag voorbij komt, krijgen we nu ook nog die van dat balkje op de lopende band? Zie vorige x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als aanvulling op eerdere antwoorden.

In het Belgisch is dit een Nestel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oudere schoenmakers noemen ze nestels, kousjes, of ook wel sokjes. Maar de jeugd, die op sportschoenen loopt, noemt ze tubes (spreek uit als"tjoebs", betekent "buisjes"). De functie is wel gelijk: ze voorkomen het rafelen van de veter, en maken het gemakkelijker om de veter door het rijggaatje van de schoen te trekken. Een versiering, zijn de tubes niet direct. Dat was wel het geval in de 16de en 17de eeuw, toen forse messing en koperen nestels aan schoeisel als een sieraad voor je voeten dienden.
Bronnen: