Hoe kan je stoffen schoenen laten krimpen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik zelf doe met pantoffels of schoenen, 2 sport sokken aantrekken over elkaar per voet.. Dan zit het ook als gegoten :)

Antwoorden (4)

Door ze heel heet te wassen en vervolgens in de droger te doen. Maar dat is niet goed voor de schoen en helpt nauwelijks.

Je kunt stoffen kleding (en schoenen) beter niet te groot kopen met de hoop dat het in de was wel krimpt. Dat geldt voor wollen kleding misschien nog wel, maar voor andere kleding een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rubberen zool kan niet tegen de wasdroger hoor, is zelfs gevaarlijk ivm brandgevaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik raad de droger ook niet aan. Wassen helpt ook nauwelijks.
Wanneer je je schoenen aanhebt en ze helemaal nat (doorweekt) maakt, en laat opdrogen, zullen ze beter rond je voeten gaan zitten. De stof zal niet krimpen maar de schoen zal beter passen. De stof wordt er in eerste instantie wel stugger van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de stof katoen is kun je ze op 30 graden in de wasmachine wassen, katoen krimpt altijd. De zool is waarschijnlijk van rubber en die zal niet mee krimpen.
Ik was gympen altijd in de wasmachine om ze schoon te krijgen, maar alleen als ze ruim zitten, anders passen ze niet meer, dus wassen zorgt voor minimaal 1 maatje krimpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wassen helpt slechts tijdelijk, de schoen zet daarna weer gewoon uit. Wat je wel kunt doen is het met sterk garen wat rimpelen na dat wassen, voor zover de schoen al een wasbeurt kan hebben, sommigen laten de zool los als je dat doet, dus het is niet aan te raden. Rijg een sterk lint van eventueel de zelfde kleur van links naar rechts en rimpel het licht, naar maat als het wat slappe stof is.

Is het wat steviger stof dan wordt het ook handnaaien...
Knip de hiel op de naad in. Verstevig het met reparatiefolie, verkrijgbaar bij sommige schoenmakers en fourniturenzaken. Strijk dat erin, eventueel met een naad, en laat de naad nu een beetje overlappen, waarna je hem weer dichtnaait.

De hel e schoen kun je laten krimpen door hem in de fik te steken, maar dan heb je er niks meer aan ;-)