Waarom dragen artsen en verpleegkundigen 'klompen' in de operatie kamers?

Op de polikliniek kom je bijna nooit een arts tegen op de 'klompen'. Dus het zal niet alleen te maken hebben met dat ze zo fijn zitten aangezien ze dan waarschijnlijk ook op de poli en afdeling wel gedragen zouden worden (?).
Ik begrijp dat een pump of lange laars een beetje vreemd is, maar waarom bijvoorbeeld niet gewoon een schone 'sneaker' in de operatie kamer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
19.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik heb begrepen is dat het voetbed goed is.. En daardoor kunnen ze het langer volhouden...
En ze zij ook anti slip... Veiligheid.

Het beste antwoord

Tijdens de jaren 60 zag je in ziekenhuizen steeds vaker medische klompen. Verpleging was een beroep waarbij hygiëne een steeds grotere rol ging spelen. En dat doet het nog steeds: zo mag je in de operatieruimte niet hetzelfde schoeisel dragen als daarbuiten en moet schoeisel steriel zijn. Ziekenhuisklompen maak je makkelijk schoon en kun je snel aan en uit trekken. De klompen worden daarom steeds vaker gedragen in het ziekenhuis, maar ook in de voedsel- en schoonmaaksector.

Speciale ergonomische schoenen verpleegkundige

Verpleegkundigen staan en lopen veel. Dat doet een flink beroep op hun uithoudingsvermogen. Vooral mensen met rugproblemen hebben baat bij schoeisel dat hen ondersteunt tijdens het werk in het ziekenhuis. Schoenen zonder stevige zool zakken door, maar ziekenhuisklompen bieden jarenlange ondersteuning.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://medischeklompen.wordpress.com/2012/05/12/arts-of-verpleegkundige-schoenen-van-levensbelang/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het in ziekenhuizen vreselijk warm is, een dichte schoen zorgt dan alleen voor tenenkaas. Je ziet ook aan de kleding dat het er warm is. Overigens zijn echte klompen die Boer Biet draagt daar ook niet gewoon; het zijn meer Zweedse klompen of die afschuwelijke Crocs.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zijn goed ventilerende sportschoenen ook vaak gedragen. De verpleegkundigen moeten veel en lang staan en dan is een schoen met veel steun en verende zool natuurlijk prettig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft puur met de hygiëne te maken. Met hun eigen schoenen mogen ze de OK niet op, dus moeten er schoenen klaarstaan waar iedereen makkelijk in kan schieten (ook handig als je staat te wassen, dat je daar zonder je handen te gebruiken in kunt komen, daarbij spaart het tijd) en waarbij de pasvorm redelijk universeel is, én die gemakkelijk schoongemaakt kunnen worden. Met sneakers is met name dat laatste toch een stuk lastiger, en het duurt langer voor je die aan of uit hebt. Als je je heel vaak moet verkleden op één dag, gaat die tijd ook behoorlijk meetellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zitten niet alleen fijn, ze zijn vaak ook voorzien van een hielgedeelte met kussentjes en zijn antistatisch. Sommige klompen zijn zelfs antibacterieel en antigeur behandeld.
Kortom: er wordt voor een goede voetanatomie gezorgd.

Er zijn diverse soorten schoeisel die gebruikt kunnen worden zie bijvoorbeeld de site Praxisdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat veterschoenen verboden zijn in de OK.
Zal wel te maken hebben met alle bacteriën die in veters kunnen zitten. Lijkt me een behoorlijke bron.

Verder zal het een makkelijk te desinfecteren schoen moeten zijn, gezien hypgiëneregels.