Hoe noem je de banden die vrouwen om hun benen doen bij avondjes uit of bruiloften? Waar zijn ze voor?

Puur uit nieuwsgierigheid :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
2.4K

Antwoorden (2)

Dat is een kousenband, om je kous op te houden. De kousenband stamt uit de tijd dat er nog geen panty's (met broekje) (dame) of sokken met elastiek (heer) waren en je jarretelles nodig had om je kousen op te houden. De kousenband diende als achtervang voor als je jarretellegordeltje brak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij avondjes uit zullen vrouwen een kouseband wel omdoen vanwege de sexy uitstraling. Waarschijnlijk niet eens in combinatie met de passende lingerie met jarretels.

Bij een bruiloft werd de kouseband gebruikt om de kousen hoog te houden onder de trouwjurk. Volgens de traditie haalt de bruidegom de kouseband met zijn tanden van haar been. Dit zou voor seksuele trouw moeten staan, de maagdelijkheid van de bruid.

De bruid werd voor het vertrek naar de slaapkamer geacht eerst de kousenband door haar bruidegom te laten verwijderen, waarmee zij aangaf afstand te doen van haar maagdelijkheid.

Vervolgens gooit hij de kousenband naar alle mannen die nog niet getrouwd zijn. Net zoals bij het bruidboeket gooien door de bruid naar de aanwezige vrouwelijke vrijgezellen wordt de kouseband door de man gegooid naar de mannelijke vrijgezellen: Wie vangt is de eerst volgende bruidegom.

De site Touwen van A-Z vermeldt nog:

"In de middeleeuwse tijden waaruit deze traditie stamt kon echter niet elke gast diens eveneens middeleeuwse manieren bedwingen en leide de traditie van de kousenband er nogal eens toe dat de vaak beschonken gasten de bruid onteerden nog voordat zij met haar bruidegom de slaapkamer kon bereiken."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk verhaal, met een foutje in de eerste zin: Bij kousenbanden horen geen jarretels: Het is OF het een, OF het ander.
In de periode vóór de invoering van de jarretellengordel en de jarretelgordel droegen dames kousenbanden om hun kousen op te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct momo. Maar wat je nu nog wel eens ziet is dat de bruid wel jarretels draagt en vanwege de traditie een los kousebandje. Daar doelde ik eigenlijk meer op. Als meisjes uitgaan en een kousebandje om hebben denk ik dat ze niet eens kousen aan hebben ;o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Dan geldt inderdaad jouw echte eerste zin:
voor de lol en de sexy uitstraling.