hoe zet je een hoed vast op je hoofd?

Ik vind hoeden helemaal fantastisch dus ik heb laatst een hoedje gekocht. Maar als ik op de fiets zit of als het wat waait , dan moet ik mijn hoedje vast houden omdat hij anders weg waait. Vroeger hadden mensen toch ook altijd een hoedje op? Hoe deden zij dat dan? Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn hoedje blijft zitten? Zijn er misschien bepaalde hoeden spelden te krijgen of zoiets?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
23.6K

Het beste antwoord

Er zijn wel hoedenspelden, maar als je echt élke keer je hoed verliest tijdens het fietsen, vraag ik me vooral af of je wel de juiste maat draagt.

Ik draag zelf bijna altijd petjes of hoedjes buitenshuis, en alleen als het echt heel hard waait, moet ik ze wel eens vasthouden. Nu draag ik veelal alpino-achtige petten en balloncaps, die zitten wel iets strakker rond je hoofd dan de meeste hoeden, maar ook een hoedje zou je niet bij elke fietstocht moeten verliezen. Een te grote hoed zit te los, en een te kleine blijft te hoog op je hoofd staan, zodat de rand van de hoed niet echt om je hoofd zit.

Je moet dus vooral hoeden in de goede maat kopen, hij moet niet echt drukkend strak zitten, maar ook niet met een zuchtje wind of een speels tikje van een vriend(in) van je hoofd vallen. Daarnaast zijn er dingen die je extra kunt doen als het waait: een hoedenspeld werkt het beste als je lang haar hebt dat je opsteekt, dan steek je de pen door je knot heen. Ook bij andere kapsels kun je wel iets met spelden doen, afhankelijk van het type hoed kun je dan met gewone schuifspeldjes of van die kinderknipjes (geen idee hoe die dingen heten) je hoed een beetje aan je haar vastspelden. Ideaal vind ik dat trouwens niet hoor, daarbij wil ik persoonlijk m'n hoed ook heel gemakkelijk af kunnen doen, dus ik gebruik dat soort dingen niet.

Nog een persoonlijke tip: met te grote hoeden die niet in mijn maat verkrijgbaar zijn, heb ik wel eens een stukje foamplakband gebruikt om de binnenkant te verkleinen. Niemand die het ziet, en je kunt de hoed net zoveel verkleinen als je wilt. Stoffen petjes zijn natuurlijk wat in te nemen. Een te kleine hoed is soms een beetje op te rekken, maar meestal heb je daarmee niet genoeg speelruimte en krijg je hem niet passend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je je hoofd ook opmeten? Want ik heb het zelfde probleem. Naar 10 hoedjes gepast te hebben die naar mijn idee te groot waren heb ik er nu een die te klein lijkt. Maat 56 cm staat er in? En misschien kan je het al zien op de foto ik heb een klein hoofd eigenlijk is alles aan mij klein dus ik ging er van uit dat de kleinste juist goed was. O'ja kan niet stemmen maar duidelijke uitleg +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker kun je je hoofd meten! Gewoon een centimeter om je kop heen. Kijk eens hier bijvoorbeeld om te weten wáár je moet meten: http://www.hoedenonline.nl/Webwinkel-Page-56488/Uw-maat-meten.html 56 is een redelijk gangbare maat voor vrouwen, bijna alle standaardpetjes bij V&D en dat soort zaken (die geen echte maten hebben vaak) zijn maat 56 voor een vrouw. Als je echt een duidelijk kleiner hoofd hebt dan de gemiddelde Nederlandse vrouw, zul je inderdaad een kleinere hoed dan maat 56 moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super bedankt voor je antwoord, hier heb ik zeker wat aan!

Andere antwoorden (6)

Met een hoedenspeld. Koop er een in een goede hoedenwinkel, daar kunnen ze je helpen het ding mooi te plaatsen. Of anders op internet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dmv een touwtje aan de zijkanten van de hoed te maken en dit touwtje onder je kin te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar gebruik je een hoeden elastiek voor , aan de hoed gemaakt en dan onder je kin doen. Vaak is dit al aanwezig anders kun je het kopen voor € 1,- per mtr. en zelf in je hoedje maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hoedenspeld is inderdaad een mogelijkheid, een elastiek wordt veel gebruikt. Wat ik zelf leuk vind, (ligt er ook aan wat voor hoedje je hebt), is een lint. Maak aan beide kanten, op gelijke hoogte, een lint vast, en strik het onder je kin, staat heel speels!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja je kunt natuurlijk hoedenspelden kopen.maar dat helpt niet echt.......een sjaaltje erover is niet flatteus al werd dat vroeger wel gedaan.maar een dubbelzijdige plaktape klittenband wil ook wel helpen.......leuk hoor een hoed.zouden meer dames weer moeten doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar maak je dat klittenband dan vast?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja goeie vraag, ha ha, enkelvoudige tape moet je hebben zodat er een stroeve kant aan de hoedrand komt.en dat blijft dan wel aan je haar zitten, verschuift niet zo gauw.
Maar het antwoord , van een vorige, een elastiek en onder je kin is een beter antwoord.
secondelijm