(Hoe) Werkt het reinigen van sierraden door middel van ultrasone golven?

Sierraden die door de jaren heen dof zijn geworden en/of vuil zijn wil ik weer laten herglanzen. Ik denk erover om zo'n 'nieuwerwets' bakje met ultrasone golven aan te schaffen, omdat dit product glanzende schone sierraden belooft. Ik ben alleen nog wat sceptisch over de daadwerkelijke werking ervan. Daarom de vraag: Werkt het? Èn (zo ja) de vraag: Hoe werkt het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
2.2K

Het beste antwoord

Je vraagt hoe het werkt?
De ultrasone trillingen veroorzaken kleine luchtbelletjes en die spatten uit elkaar en maken daarmee het vuil los. Ook langer vastzittend vuil wordt zo los gemaakt en ook andere stoffen kunnen op die manier los komen.

Werkt het?
Uit eigen ervaring weet ik dat het werkt en in ziekenhuizen wordt het ook gebruikt om vastgekoekt bloed los te maken. Dus het werkt.

Maar voor sieraden die vastgelijmd zijn kan de lijmlaag aangetast worden en de steentjes los laten.
Rubber of kunststof afdichtingen kunnen aangetast worden waardoor waterdichte zaken niet meer waterdicht zijn. Lagen op de oppervlakte (coatings, verf e.d. ) kunnen loslaten.

Met ultrasoon moet je dus oppassen maar als het goed wordt toegepast is het een heel goed middel voor reinigen.

Voor reinigen in mijn kleine ultrasoon gebruik ik water van de droogtrommel met een paar druppels afwasmiddel.
Hard water is niet goed bruikbaar en water alleen ook niet.
Na behandeling materialen afspoelen en drogen. Het vuil is wel los maar niet altijd weg. daarom is afspoelen en drogen noodzakelijk.

Als je steeds een verse vloeistof maakt elke keer bij gebruik is toevoeging van een desinfectans niet nodig. Na gebruik het apparaat goed drogen.

Een goed desinfectans is chloor maar tast veel materialen snel aan, dus dat nooit gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Maar goed dat je het dan nog niet hebt gekocht. Want je sieraden gaan hier niet van glanzen. Door het ultrasonore geluid wordt vuil 'weggetrild' op plaatsen waar je met een borsteltje niet kunt komen, bijv. tussen schakeltjes van een ketting. Maar dof oppervlak is ontstaan door miniscule krasjes en daar kan dat machientje niets aan doen. Soms wel een juwelier met een polijstmachine.
12 jaar geleden
Dof geworden sieraden zullen niet weer gaan glanzen door ze in een Ultrasoon te doen. Die zul je moeten polijsten. Vies geworden sieraden daarentegen zijn wel geschikt om schoon te maken in een Ultrasoon. Een ultrasoon zul je vaak vinden in een atelier van een goudsmid. Dit wordt gebuikt om sieraden schoon te maken alvorens ze gerepareerd worden. Hoe het werkt; In de ultrasoon zit speciaal vloeistof (vaak een mix van water en een desinfectans). De ultrageluidsgolven gaan door dat water heen en vormen kleine luchtbelletjes op de sieraden. Deze belletjes spatten uit elkaar, daardoor komt het vuil los van de sieraden.
Op je vraag of het werkt; ja het werkt, mits in juist gebruik.
Geen sieraden met stenen erin, deze kunnen er uit vallen.
Brillen niet de bodem leggen maar in het mandje, om krassen op het glas te voorkomen. Hoe minder voorwerpen er in zitten hoe beter hij werkt. Reinigingsvloeistof altijd mengen met water, nooit puur er in doen.Bij voorwerpen die veel waard zijn eerst 1 uitproberen alvorens alles erin te doen. Bij kleine voorwerpen is 3 minuten voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het mooi glimmend wil hebben dan zou je het nog met krijt en spiritus kunnen proberen,wel een ouderwets middel,maar het geheel gaat wel glimmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aurifex, Waar kun je desinfectans kopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ maria Dat kan bijv. via http://www.ultrasoonreiniger.com/ultrasoon-vloeistof/tickopur.htm. Dit is de eerste website die bij google omhoog komt. Je kan zoeken op ultrasoon reiniger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel,is dit niet gewoon in de winkel te koop of alleen via internet?
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik heb zelf een flesje thuis staan met een of ander goor stinkend spul erin, gekocht bij de juwelier, voor 5 euro. Er zit een mandje in waar je je sieraden in kan doen, dan doe je het mandje met sieraden en al terug in de fles. Dan moet je goed schudden en dan je sieraden uit het mandje halen en gewoon afspoelen met koud water. (niet het mandje onder de kraan houden anders verdun je de inhoud van de fles als je het mande weer terug doet.) Dit werkt ook tegen zwart uitgeslagen zilver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is alleen voor zilver en dat stinkt zeker,maar het gaat er niet van glimmen vind ik.