Waarom kan ik online en in de winkel maar weinig kleding van natuurlijke stoffen vinden? Is de katoenoogst mislukt?

Tijdens het online winkelen bij kledingmerken, viel me op dat merendeel synthetische stoffen worden gebruikt?
Zoals viscose, polyester acryl enz. Ik zweet enorm als ik synthetische stoffen draag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, in principe is alles natuurlijk...

Het beste antwoord

Dat de katoenprijs zo hoog is klopt helemaal. In een bericht van juli 2011 kun je lezen, dat de prijs op het hoogste niveau stond sinds de Amerikaanse Burgeroorlog.

Hier een citaat uit dat artikel:
"Het International Cotton Advisory Committee stelt dat de katoenprijs zich nu op het hoogste niveau sinds de Amerikaanse Burgeroorlog bevindt. Enkele belangrijke productielanden zoals Pakistan, de Verenigde Staten, China en Australië werden door slecht weer geplaagd, waardoor de werkelijke katoenoogst niet de geplande niveaus behaalde."
Hier kun je het hele artikel lezen:
http://www.marktindicator.com/artikels-blog/45-grondstoffen/84-prijs-katoen-hoogste-niveau-sinds-amerikaanse-burgeroorlog

Maar we zijn nu alweer een half jaar verder, en de prijs is alweer bijna gehalveerd. Zie het plaatje hieronder.

Iedereen heeft kunnen merken dat b.v. T-shirtjes soms 2 keer zo duur werden. Dat je nu nog niet zoveel merkt van de prijsdaling, komt omdat fabrikanten nu eenmaal werken met voorraden. De prijzen die je voor katoenen spullen in de winkel betaalt, lopen dus altijd achter op de actuele marktprijs.

Katoenen kleding is best te krijgen, maar je betaalt er alleen meer voor. Alleen zou het wel zo kunnen zijn, dat in goedkope winkels er minder aanbod is, omdat te dure spullen niet passen in de bedrijfsfilosofie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Synthetisch is gewoon veel goedkoper dan natuurlijke stoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katoen valt een beetje tussen wal en schip. Het is momenteel te duur voor massakleding (mensen willen goedkoop spul, en dingen die makkelijk wasbaar zijn zonder krimp en dergelijke), maar te 'gewoon' èn (in de teelt) te vervuil(en)d om als eco verkocht te worden.
Je hebt in steeds meer winkels wel kleding van bamboevezels, op sommige plekken ook van hennepvezels al is dat minder succesvol.
Dus je zult moeten zoeken: er zijn ongetwijfeld winkels die zich specialiseren in katoen dan wel andere natuurlijke vezels, want je bent niet de enige die niet dol is op synthetische stoffen.