Hoe komt de moederlvek aan zijn naam en wat is het precies?

-

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.1K

Het beste antwoord

Vroeger geloofden mensen dat moedervlekken werden veroorzaakt door de zwangerschapslusten van de moeder. Dat zijn plotselinge onverklaarbare eetbuien van zwangere vrouwen. Elke keer dat de moeder zo'n aanval had en die niet bevredigde, kreeg het ongeboren kind een moedervlek. Tegenwoordig weten we beter: moedervlekken zijn kleine huidafwijkingen met veel pigment. Ze zijn inderdaad aangeboren, maar hebben niets te maken met de augurken en andere lekkernijen die de moeder al dan niet tijdens de zwangerschap heeft gegeten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een moedervlek is een ophoping van pigment. Het dankt zijn naam aan het feit dat mensen dachten dat het er al vanaf de geboorte was: dus dat je het van je 'moeder kreeg'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een moedervlek is een zichtbare, meestal gepigmenteerde huidaandoening. Binnen de dermatologie wordt de betekenis van 'moedervlek' beperkt tot naevus naevocellularis: plekken bestaande uit toename van pigmentvormende cellen, dus melanocyten of naevuscellen. (Er bestaan nog talloze andere huidaandoeningen die ook naevus genoemd worden). Hoewel de naam moedervlek wellicht suggereert dat de afwijking aangeboren is, is dit meestal niet het geval. De meeste baby's hebben nog geen zichtbare moedervlekken; ze beginnen in de eerste levensjaren te ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeder-natuur foutje door meer kleurstof op een hoopje te gooien, pigment genaamd... Een moeder-foutje, moedervlekje...

Het pigment is niet evenredig verdeeld en op bepaalde plaatsen zit er veel meer... Sproeten zijn ook pigmentvlekjes...

Moeder-natuur-foutjes... Het maakt een persoon wel persoonlijkerder...