Wat kan je aantrekken bij "tenue de ville"?

Ik heb als kledingvoorschrift gekregen: tenue de ville. Wat kan ik me hierbij voorstellen.
Voor een vrouw -> geen jurk/rok.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
9.6K

Het beste antwoord

Van http://nl.wikipedia.org/wiki/Tenue_de_ville :

"Tenue de ville betekent letterlijk stadskleding. Dat wil zeggen nette kleding voor overdag (geen avondkleding). Voor dames: een mantelpakje of een geklede jurk, met panty of kousen (geen blote benen; rok of jurk dient tot over de knieën gedragen te worden) en eventueel een hoed."

Als je gewoon nette kleding aandoet, denk ik niet dat er iemand is, die vindt dat je je niet hebt gehouden aan het kledingvoorschrift.

In ieder geval veel plezier op het feest; ik neem dat het voor een feestelijke gelegenheid is.
Antoni
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tenue de ville is letterlijk vertaalt stadskleding, en is nette kleding voor overdag.
Heren dragen een donker net pak met een overhemd en een stropdas. Ook nu zwarte schoenen en sokken.
Dames dragen een korte, geklede jurk of een broekpak. Een hoed mag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hierbij nog wat afbeeldingen van "tenue de ville".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heren in een net donker pak, overhemd, stropdas en donkere schoenen.

Vrouw mantelpakje of nette jurk over de knieën geen blote benen en eventueel een hoed.

Voor meer info zie bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenue de Ville is de Franse benaming voor stadskleding. Deze kleding wordt hoofdzakelijk gedragen tijdens ontvangsten en recepties, maar ook tijdens andere informele feesten en aangelegenheden.

Vroeger diende de heer bij de dresscode Tenue de Ville gekleed te gaan in maatpak bestaande uit een grijze pantalon en blauwe colbert. De dame hoorde zich te kleden in een mantelpak of chique japon. Vandaag de dag wordt er echter veel losser omgesprongen met deze kledingvoorschriften.

De heren gaan tegenwoordig te allen tijde in kostuum. Een maatpak en confectie zijn beide geschikt. Een gilet mag, maar hoeft niet. De verschillende delen van het kostuum zijn tegenwoordig overeenkomstig van kleur; doorgaans grijs of blauw, maar soms ook zwart. Bruin werd tot voor kort als not-done beschouwd, maar wordt de laatste jaren zelfs voor trendy gehouden,dit najaar voer de kleur grijs de boventoon . Strepen mogen, maar dan wel subtiel. Een stropdas is een must en mag net als het overhemd, zowel qua kleuren als patronen, gewaagd zijn. Voorheen moesten schoenen en sokken perse zwart zijn, maar tegenwoordig worden ze aangepast aan de kleur van het kostuum. Zwarte schoenen zijn natuurlijk altijd safe, de sokken dienen overigens te worden aangepast aan de kleur van het kostuum en niet aan de kleur van de schoenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Heb je bekeken wie de vraag stelde: ze vraagt zich af, wat zij (als vrouw) aan zou moeten trekken bij het kledingvoorschrift "tenue de ville". Jij geeft echter vooral informatie over wat een man zou moeten dragen. Wel heel interessant overigens, maar het is niet helemaal wat de vraagstelster zoekt!
Antoni
14 jaar geleden
Dus deze tekst van dezelfde website is heel handig voor Essierulez: Dames hoeven tegenwoordig niet meer perse in mantelpak of japon, al is dat in traditionelere kringen nog steeds gewenst. Vandaag de dag ben je in een chique japon echter al gauw overdressed. Wanneer een dame een rok draagt moet deze minstens tot over de knie vallen en blote benen zijn uit den boze. Panty's of kousen zijn dus verplicht. Een hoed mag, maar hoeft absoluut niet. Een tas mag ook, maar deze mag niet te opvallend zijn. Een enveloppemodel is daarom het meest geschikt. Het principe van deux pieces geldt als vanouds. Dit houdt in dat de dame wanneer ze geen japon draagt, altijd haar blazer aanhoudt, zowel bij het dragen van een mantelpak ook ver krijgbaar in wit linnen of in zwart linnen als bij het dragen van een broekpak. Hoewel hier tot voorkort altijd een blouse op werd gedragen, mag er tegenwoordig ook voor een ander soort topje worden gekozen, zolang het maar chic oogt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was mij niet duidelijk of het een man of vrouw is. (Ik had niet de moeite genomen om haar profiel te bestuderen). Maar er staat duidelijk dat ze zich hoort te kleden in een mantelpak of chique japon. En de rest is interessant leesvoer voor mannen die een dergelijke uitnodiging krijgen. En de vraagstelster kan wellicht meteen vertellen aan de man die haar eventueel vergezelt wat híj geacht wordt aan te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, inderdaad, dat stukje wat jij eruit hebt gehaald is interessanter voor een vrouw. Jammer dat ik je geen +1 kan geven op een reactie.
Antoni
14 jaar geleden
Mooie website en winkel trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet van mij hoor ... kwam hem tegen tijdens het googelen.
Tenue de ville betekent letterlijk stadskleding. Dat wil zeggen nette kleding voor overdag (geen avondkleding). Voor dames: een mantelpakje of een geklede jurk, met panty of kousen (geen blote benen; rok of jurk dient tot over de knieën gedragen te worden) en eventueel een hoed. Voor heren een net pak, al dan niet driedelig, donkerblauw of grijs, met overhemd en das, zwarte schoenen en donkere sokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo bijvóórb33ld