Heel pijnlijk ,maar heb nu vanaf dichtbij de afgelopen 2 weken in mijn omgeving 2 personen , die voor de trein gesprongen zijn ..

In mijn omgeving zegt een ieder ,wat vreslijk voor die gene die dat deed,maar jeetje mensen wat denk je hoe dit voor de machinist is geweest? Heel bizar ,niemand denkt aan de machinist lijkt het.Natuurlijk is het vreselijk voor de nabestaande,maar die machinist dan???wat vinden jullie"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.2K

Het beste antwoord

Het is inderdaad verschrikkelijk voor de machinist. Het is een bekend risico, maar je went er nooit aan. Je hebt continu de angst dat zoiets zal gebeuren.

Overigens heb je die angst niet alleen bij echte "springers" (zoals ze in het jargon heten, ook al springen ze meestal niet letterlijk), maar ook bij stoere jochies of suffe oudjes die denken dat ze nog wel even onder de spoorbomen door kunnen kruipen. Elke keer weer die angst...

Er zijn inderdaad machinisten die daardoor uitvallen.

Er schijnen trajecten te zijn waar machinisten een toeslag krijgen, bijvoorbeeld het baanvak langs de psychiatrische inrichting bij Raalte. Ik weet echter niet of dat verhaal (van die toeslag) waar is.

Vroeger moest een machinist zijn ervaring zelf maar te boven zien te komen.

Tegenwoordig is dat beter geregeld. Een machinist die een aanrijding meldt, *moet* meteen worden vervangen. Ook als die machinist aangeeft dat hij best zelf naar het eerstvolgende station kan en wil rijden. Het is immers mogelijk dat die machinist later alsnog de klap krijgt, en/of dat hij niet meer volledig alert is na zo'n gebeurtenis. Dat daardoor het baanvak langer gestremd is, is nu minder belangrijk. De machinist en de veiligheid op het spoor gaan voor.

Een machinist krijgt nu ook direct zowel een professionele hulpverlener als een "buddy" toegewezen. De professionele hulpverlener hoef ik niet uit te leggen. De buddy is een directe collega. Dat maakt het praten voor de machinist veel laagdrempeliger, hij heeft niet meteen het gevoel op de sofa te liggen en te worden geanalyseerd. De buddy heeft natuurlijk wel een opleiding gekregen om te kunnen omgaan met alle mogelijke emoties.
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
--  Waarschuwing: hieronder staan gruwelijke details  -- Overigens is het een misverstand dat de zelfmoordenaar altijd "van de trein moet worden geschraapt". De meesten krijgen een enorme klap van de trein. De meeste botten breken. De huid ziet er geschaafd en gezwollen uit. Het lichaam wordt door de klap weggesmeten en komt meestal naast de rails terecht. Op de trein zijn meestal geen bloed of lichaamsresten te zien. Soms wel, maar dat zijn uitzonderingen. Slechts in het uitzonderlijke geval dat het lichaam vóór de trein belandt, moeten de hulpdiensten de ledematen bij elkaar zoeken. Die kunnen dan wel over vele tientallen meters verspreid liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beste antwoord ,en de groetjes van josephina

Andere antwoorden (10)

Ja klopt, die ziet het honderden keren herhaald in zijn ervaring, wakker of slapende... idd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet ook dat er machinisten zin die om die reden niet meer de trein op durven en zich lang moeten ziek melden ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt afschuwelijk...
Absoluut afschuwlijk voor de machinist, en voor de nabestaanden. Maar vergeet de eventuele omstanders en de hulpdiensten niet! Laffe manier van een laffe daad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste vind ik het niet vreselijk voor diegene die het deed. Het zal voor hem juist een opluchting zijn.

Maar de machinist heeft helaas een beroep die iedereen die dat maar wil een zekere dood kan garanderen.
Elke machinist weet dit, en zelfs voor je kiest om machinist te worden.
Ja het is erg. Hij zal hier zeker professionele hulp voor krijgen. Meer kan ik er niet van zeggen.

Ik wil wel medelijden hebben, maar niet meelijden. Dat doet mezelf niet goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet dat vele machinisten niet meer de trein op durven en lang "ziek " zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jodephina, ja ik weet dat het erg is. Daarom wil ik ook geen machinist worden, en ook geen brandweerman of ambulanceverzorger. In mijn werk heb ik 1 keer met een moordzaak te maken gehad. Daar waren beelden van opgenomen, die ik van de recorder moest afhalen voor de politie (ik werk bij een groothandel als technische ondersteuning). Geloof me, na een aantal keer gezien te hebben deed ik maar een stapje terug.
Precies 1 seconde heeft het geduurd, maar dat was nog niet het ergste. Het was in een vol cafe. En de reactie van de vriendin van het slachtoffer deed me de nek om. In de minuten daarna.
De dader zelf was voor 2 beelden in beeld. Een echte executie. Door het hoofd. Postbode, dat lijkt me wel wat. Lekker buiten.
Inderdaad, een trauma voor de rest van zijn leven. Hij ziet t aankomen en kan niets doen om het tegen te houden. En ook de hulpdiensten die vaak de restjes bij elkaar moeten zoeken moeten dat maar zien te verwerken. Gruwelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zit hier iedereen puntjes te geven over zo'n bizarre gebeurtenis pfffffff voelt raar.
Dat is altijd het eerste waar ik dan aan denk. De gene die gesprongen is die heeft het zo gewilt, dat is niet anders. De machinist neemt deze vreselijke ervaring de rest van zn leven mee. Zal er dag in dag uit weer aan denken.
Misschien wel zo getraumatiseerd dat hij nooit meer zijn beroep kan uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Hier had ik het toevallig gister nog over met een huisgenote. Ik las een tijd geleden in een daklozenkrant een interview met een ex-machinist die helemaal in de knoop is geraakt door zulke zelfmoorden, en uiteindelijk zelf helemaal in de goot belandde (en uiteindelijk er weer uit heeft weten te klimmen gelukkig!)
Hoe hij vertelde over hoe het is om te willen ontwijken maar dat niet te kunnen, die machteloosheid van iemand dood te moeten rijden zonder dat te willen (dat is natuurlijk niet zo, die persoon doet dat zelf, en een trein heeft gewoon een heel lange remtijd, maar blijkbaar voelde dat voor hem wel zo), hoe het is om een verbrijzeld lichaam te zien, hoe hij het lichaam weg moest halen zodat de trein verder zou kunnen rijden, en er in die tijd nauwelijks psychische begeleiding was voor machinisten die dit meemaakten.....
en hij na meerdere keren dat te hebben meegemaakt vol nachtmerries op straat belandde.....

Sindsdien ben ik ook heel boos dat mensen dit doen.....
Het is echt echt echt heel vreselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 wat ik net al schreef ,ik zit puntjes te geven met een raar gevoel over dit gevoelige onderwerp ...pffff
Ja, zelf vind ik het erger voor de machinist omdat deze buiten zijn schuld om wordt met het gruwelijke einde van die persoon. De zelfmoordenaar is al dood en hoeft niet met zo'n trauma rond te lopen.
Maar goed, als jij vertelt dat een bekende van je zelfmoord heeft gepleegd en de ander reageert met; "wat erg voor de machinist" kan dat nogal bot klinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik vind het van de zelfmoordenaar nogal egoïstisch. Verzin een andere manier, pillen of zo.
Het is voor de omstanders vreselijk. Niet alleen de machinist, maar het is weerzinwekkend om deze rommel in een kist te scheppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaat, het is zeker vreselijk voor de machinist lijkt mij.
En wat ik hier boven ook al las, niet echt erg voor de persoon zelf. Die is waarschijnlijk gewoon uit zijn lijden verlost. Het was tenslotte zijn/haar eigen beslissing...
Natuurlijk niet leuk voor de nabestaande! Vreselijk zelfs! Maar voor de machinist dus net zo'n nachtmerrie.

Groetjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat dacht U van al de mensen de het opruimen moeten.