Hoe maakten ze bodycreme?

Gebruikte de mens vroeger al zalfjes tegen een droge huid enzo? En zo ja, hoe maakten ze die dan? En dan heb ik het niet over die van de kwakzalfers :S...

Bestaat er een recept om zelf huidcreme te maken? Van natuurlijke producten uiteraard.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

Jazeker. Wat je nodig hebt voor een echt fijne huidcreme dat is een stabilisator als bijvoorbeeld cacaoboter, witte bijenwas of sheabutter. Daarbij een natuurlijke olie als avocado olie, jojoba olie, abrikozenpitolie etc. Daarbij nog een emulgator om het vet met het water te vermengen dat je nodig bent bij bereiding van de creme. Dit bootst als het ware je eigen natuurlijke bescherming van de huid na, want ons eigen beschermlaagje bestaat ook uit vet (talg) en water (zweet).

Eventueel kun je er nog werkzame stoffen als Bisabolol (kamillewerkstof) D-panthenol (vitamine B) aloe vera concentraat etc. aan toevoegen.

Ik maak zelf al heel lang mijn eigen natuurlijke verzorgingsproducten en dat bevalt mij heel goed. Ik weet wat er in zit en het risico op allergische reacties is minimaal. Mijn motto: Wat mijn huid niet nodig heeft komt er ook niet in. Maar nu begint het wel een beetje heel erg op een verkooppraatje te lijken ;-) maar als je meer wilt weten dan help ik je er graag mee voort.

O ja, en het is nog eens een stuk goedkoper ook als fabrieksmatige producten, ook niet onbelangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar kan ik deze producten het best kopen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, ik heb een kijkje op je site genomen. :)

Andere antwoorden (2)

Van aloe vera!

En hier staat hoe jij het ook kan maken:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke site hiervoor is kruidenvrouwtje, ook zijn er verschillende workshops waar je leert creme enzo te maken.