Hoe komt het dat een litteken niet weg gaat terwijl je huid zich steeds vernieuwt?

Ik heb een groot vertikaal litteken van een keizersnede en dat gaat nooit weg. Ik kwam op deze vraag omdat ik nu in het ziekenhuis lig te wachten op een bypassoperatie. Ze gaan dan m'n borstbeen open zagen wat betekent dat ik daar ook een litteken zal krijgen dat niet meer weg gaat. Heb dan straks dus een soort van ritssluiting qua hoe het eruit zal gaan zien. ;-)

Valt er nog iets aan te verdoezelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. Ben wel bang hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook sterkte namens mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel C4th.

Het beste antwoord

De huid bestaat uit verschillende lagen. De bovenste laag vernieuwt zich constant. De lederhuid bevat cellen met collageen (bindweefsel) dat de boel bij elkaar houdt en zorgt voor stevigheid en elasticiteit. De cellen in deze laag vernieuwen zich natuurlijk ook.

Bij een diepe snee, tot in de lederhuid vormt zich onder de snee extra bindweefsel. Dit is te zien/voelen als een litteken door de bovenste laag heen. Het litteken blijft daarom altijd zichtbaar.

Nu is er wel een verschil met littekens die ontstaan zijn vanuit een ongeluk of vanuit een chirurgische ingreep. Een chirurg zal de mogelijkheid benutten om het litteken tot een minimum te beperken. Je behandelend chirurg is eigenlijk degene die je deze vraag moet stellen. Ook al is het verloop van de bypass operatie veel belangrijker, je maakt je er kennelijk toch zorgen om.

Het is mogelijk om later littekencorrectie te ondergaan (in sommige gevallen). Dat valt onder plastische chirurgie.

Ik wens je wel veel sterkte met je operatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ja ik ben best bang voor de operatie zelf en voor alweer zo'n groot lelijk litteken. Geen gezicht toch, zo'n ritssluiting van boven tot beneden?! Kan er niet van slapen en spook hier maar een beetje rond. Gelukkig is hier ook een computer om m'n nacht mee door te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets vermoedde ik al. Mag ik je hiermee opvrolijken: http://www.kpuc.nl/plaatjes/wmr/beelden/rits.jpg Hoop dat je het niet ongepast vind. Of het geen gezicht is, is denk ik vooral hoe je er zelf tegenaan kijkt. Je kunt er ook trots op zijn dat het je leven red! Ik hoop dat je nog even kunt slapen. Goede rust is heel belangrijk om te genezen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh dat 'ie er nog een tatoeage omheen heeft ook! Zou ik nooit gedaan hebben. Accentueert alles alleen maar nog meer. Maar moest er wel om grinneken. Bedankt en wel te rusten.

Andere antwoorden (4)

Ik denk omdat het een diepe snee is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een litteken is een blijvend zichtbare afwijking, meestal van de huid, die resteert na genezing van een wond. Bij genezing van een wond wordt de verbroken continuïteit van het orgaan hersteld door vorming van bindweefsel, dat op microniveau niet meer dezelfde organisatie heeft als het oorspronkelijke weefsel en dus meestal een zichtbare afwijking zal vormen.

Er zijn verschillende methodes om iets aan ongewenste littekens te doen. Invasieve methodes zoals een (cosmetische) operatie, steroïdeninjecties, radiotherapie, cryotherapie, of lasertherapie. Maar ook non-invasieve methodes, zoals siliconentherapie (gel of sheets) of druk-/compressietherapie.

Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je krijgt wat je gelooft. Als je gelooft dat je er een litteken van krijgt die nooit meer weggaat dan krijg je em ook.
In elke cel van je lichaam zit DNA, wat onder andere een blueprint is van de perfecte staat van die cel. Het is heel goed mogelijk voor dat dna om de huidcellen weer in de perfecte staat terug te brengen.
Ik heb zelf 2 jaar geleden een grote wond gehad boven m'n rechteroog en iedereen die ik tegenkwam vertelde mij dat dat een litteken zou worden die je altijd zou blijven zien.
Ik heb geweigerd dat te geloven en wist zeker dat de cellen in dat gebied zich tot hun normale staat konden herstellen.
En voila ! Geen enkel litteken aan overgehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt geluk, denk ik. Mijn keizersnede is al zo lelijk. Nu dit ook nog! De cardioloog zegt dat het altijd zichtbaar zal blijven, dus weg sexy laag jurkje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie het niet als geluk, maar als een bewijs voor mind over matter. Een litteken dat ik 25 jaar lang op m'n knie had is ook verdwenen. Bruce Lipton heeft echt gelijk met z'n boek "The biology of belief"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik dus heel hard ga denken "de littekens verdwijnen" verdwijnen ze dan ook echt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan niet.
Ik bedoel meer de instelling hebben dat elke cel in je lichaam naar z'n perfecte staat terug kan.
Dus meer denken : Ik ben blij en dankbaar voor het werk dat elke cel en elk orgaan doet in m'n lichaam en ik weet dat elke cel de perfecte blueprint bevat voor optimaal functioneren en ik moedig dat optimaal functioneren aan.
Dat kun je gebruiken als affirmatie.
Iets wat je in ieder geval nooit moet doen, is schelden tegen sommige lichaamsdelen. Elk onderdeel bevat een intelligentie en daarmee doorbreek je het normaal functioneren ervan.
Zo'n litteken als die van je keizersnede heb ik ook. Het vervaagt door de jaren heen wel iets maar helemaal verdoezelen kun je nooit (meer). Wat wel goed helpt bij de behandeling van littekens is echte sheabutter, dus puur. Maar ook dat helpt niet echt meer bij een litteken die al een aantal jaren oud is.