Weet iemand hoe het zit met de maten van broeken?

Ik heb een broek gezien op een site. Maar er staat dat het maat 25 is. Ik heb geen idee met welke maat ik dit kan vergelijk. Heeft iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
14.5K

Het beste antwoord

Er zijn grofweg drie maatsystemen : normale maten, kleine maten en lange maten. En dan heb je ook nog zogenaamde ' buikmaten' voor heren met een negatieve rieminclinatie....(en een hele lange rits).

Maat 25 is de K-maat (korte maart) voor herenmaat 50, dus voor mannen onder de 1,75.
Voor lange mannen is dit maat 100.

De buikmaten volgen een geheel eigen systeem, waarbij de dikte van de buik ten opzichte van de heupmaat en de lengte van belang is.

Normale maten zijn even, K-maten oneven en de helft van een normale maat, L-maten even en het dubbele van de normale maat.

Buikmaten zijn altijd oneven nummers die de normale maat +1 aangeven. Buikmaten worden niet in K of L-maten gegeven, die zijn altijd gebaseerd op de N-maat.

Dit is dus een normale broek in een vrij kleine maat, voor een man van minder dan gemiddelde lichaamslengte.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry Larissa ; ik ben van herenmaten uitgegaan. Voor damesmaten geldt ongeveer hetzelfde, maar die zitten in een ander systeem ; daar is 25 een korte maat 50 voor een vrouw onder de 1,68.
Ik geef je meteen de goede link.

(Dit tabelletje gaat alleen over standaard damesmaten, maar telt na de 48 / 24 / 96 natuurlijk gewoon door. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging van mijn eigen situatie uit, maat 27 qua buik,maar dan moet er wel altijd een stukje van de pijp af.
Als ik een fout maak, Marleen, hoef jij je niet te verontschuldigen. + voor dit antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey erg bedankt, ik heb een bijbaantje in een kledingwinkel en zit altijd te klooien met die maten. Het is helder nu! :)

Andere antwoorden (1)

25 is een z.g. buikmaat, het zal overeenkomen met maat 52, maar dan voor mensen met wat meer omvang.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier iets meer informatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar het is een K-maat. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt wel de goede link gevonden zie ik.