Zijn er nog ECHTE schoenmakers? Ik bedoel die niet alleen schoenen repareren, maar echt MAKEN.

Ik bedoel dus geen fabrikale of massaproductie, nee ik bedoel iemand in een werkplaats die stukken leer snijdt en er schoenen van maakt.

Het lijkt mij zo vet, echte schoenmakers!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!

Antwoorden (6)

Natuurlijk zijn die er nog, dat zijn dan wel hele exclusieve en dure schoenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn opa doet al jaren, zelfs voordat mijn vader is geboren schoenen maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Orthopedische schoenmakers maken schoenen op maat voor mensen met voetproblemen. Die meten eerst de voet, maken een mal en maken daar nog echt zelf de schoen omheen.

(Kosten zijn voor een paar al gauw 1000 euro en reken maar op 2 maanden wachttijd. Gelukkig vergoed vanuit de ziektekostenverzekering, minus eigen bijdrage van 156,-.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt de vergoeding niet aan je aanvullende zorgverzekering? De vergoeding voor zooltjes in ieder geval wel!
Ja, die zijn er nog, al zijn ze in Nederland bijna uitgestorven. Vooral in Italië - het mode- en schoenenland bij uitstek - vind je nog ouderwetse schoenmakers.

Ook in Amsterdam kun je een echte schoenmaker vinden die nog schoenen met de hand maakt, maar (niet verbazingwekkend) da's dan wel weer een Italiaan:

http://www.sirmax.nl/documents/Santoni%20Parade.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bart Duivenvoorden! Maar,... hij doet het niet voor niets.

http://www.creatiefvakman.nl/in-de-praktijk/ambachtelijk-schoenmaker/#http://www.creatiefvakman.nl/in-de-praktijk/ambachtelijk-schoenmaker/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dankjewel zeg, erg interessant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je eenmaal met hem in contact bent, kom je vanzelf in het wereldje van echte schoenmakers! Anders kom je er nooit in!
Gelukkig wel :)

Bij de 2e kan je zelfs langs, mocht je in de buurt van Gouda wonen.
De schoenen zijn voor mannen uiteraard.
Mocht je ook voor vrouwen zoeken, laat het maar weten.