Waarom zit er soms een klein stickertje in een kledingstuk?

Vandaag moest ik een nieuwe blouse uit de verpakking strijken.
Onder de kraag zat een heel klein stickertje(kleiner dan een contact lens) met het cijfer 6 erop.
Waarvoor zit dat daar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
2.1K

Het beste antwoord

Dit is de code van het personeelslid dat het kledingstuk gechecked heeft. Na fabricatie wordt er vaak steekproefsgewijs een check uitgevoerd in de fabriek. Dat zie je terug in een klein stickertje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heeft met het fabricageproces te maken, en dan vooral de kwaliteitscontrole. Er zit iemand achter de lopende band waar al die t-shirts, blouses of handdoeken langskomen, en als er b.v. nog draadjes aanzitten, die weggeknipt moeten worden, dan krijgt zo'n blouse handmatig of met een machientje een stickertje.

Vervolgens gaan de blouses die al "klaar" zijn, en de blouses waar nog iets aan moet gebeuren, op dezelfde lopende band verder, en worden op een ander punt gesorteerd. Dat kan handmatig, maar ook door een cameraatje dat de stickertjes "ziet".

Het is veel efficienter om iemand alleen te laten controleren, en iemand anders de draadjes te laten wegknippen, dan iemand te laten controleren èn te laten knippen.

Dat wegknippen van draadjes is overigens maar een voorbeeld. Het kan ook gaan om knoopjes die niet goed vastzitten, en natuurlijk kan het ook andersom. Dan krijgen de blouses die goed zijn een stickertje. Het weghalen van die stickers kost de fabrikant alleen maar geld, en ze zijn zo klein, dat niemand er last van heeft.

Het is heel goed mogelijk dat als je 20 van die blouses zou kopen, je sommige blouses ziet met een sticker met een 6, sommige met een ander cijfer, en ook blouses waar dat stickertje ontbreekt. In dat laatste geval was de blouse dus in één keer goed. ;-)