Waarom eindigen schoenen in een punt bij de voorkant? je tenen zitten toch krap zo terwijl ze de ruimte moeten hebben.

Vooral bij vrouwen vraag ik het me nog weleens af, aangezien ze ook op hakken lopen en dus niet echt met platte voeten lopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
3.9K

Antwoorden (5)

Mode. Denk je dat hakken uberhaupt goed zijn voor de voeten? Laat staan schoenen met een puntneus. Draait gwn om mode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ik niet met je eens. Ik heb ook een aantal schoenen met hak en punt en ok hak schoenen zijn natuurlijk niet goed om ze elke dag te dragen, maar zo nu en dan kan geen kwaad. Punt schoenen zijn meestal bij de tenen nog ruim genoeg, maar worden na de tenen te smal. Bij mij zitten de puntschoenen nooit te strak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het wel met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook. Mefloortje: dan heb jij vast lieflijke ranke pootjes. Met die flippers van mij is het gewoon mishandeling.
Kristal
12 jaar geleden
Mefloortje, er is een goede methode om te zien of je tenen in de verdrukking komen of niet.
Hou je schoen met punt en hak met de onderkant van de zool tegen de onderkant van je voet. Kijk goed dat je je hiel op de juiste plaats houdt en kijk dan eens of je tenen buiten de rand van je schoen uit steken. Dan weet je gelijk hoeveel ze bij elkaar gedrukt moeten worden in je schoen.
Het staat eleganter. En het spreekwoord zegt niet voor niets: "Wie mooi wil gaan moet pijn doorstaan." Dat geldt ook meestal vooral bij vrouwen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft alles met modetrends te maken. Schoenen die vooraan op een spitse tip eindigen doen de voeten ranker en de benen langer lijken. Maar gezond voor de voeten is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar de spitse tip eindigt pas vaak na de tenen. Bij mij hebben de tenen genoeg ruimte, maar is het daarna te smal.
Een goede schoen is sowieso gemaakt met voldoende ruimte voor de voorvoet, maar tegelijkertijd kan er ook nog wel een punt aan de schoen zitten. Die punt kan zijn opgevuld zodat de voet niet te veel naar voren glijdt.
Maar ik ben het met je eens: meestal is een schoen niet zo gemaakt en zitten de tenen te veel afgekneld. Inderdaad een modekwestie.
Wat je eventueel kunt doen, is een grotere maat schoen kopen en de punt opvullen zodat je tenen niet niet de knel komen en je ook de schoen niet verliest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schoen heeft een standaard overmaat, elk model schoen heeft dit, een puntigere schoen heeft meer overmaat dan een stompere schoen.

Een schoen met een puntige neus is dan ook langer dan een schoen met een bollere neus, in dezelfde maat. Overmaat is dus de ruimte die gemeten wordt vanaf jouw grote teen tot de voorzijde van jouw schoen. De overmaat bepaalt dan ook meestal het model, hoe meer overmaat, hoe puntiger de schoenen kunnen worden. In principe kun je dus een puntige schoen hebben zonder de tenen bij elkaar te drukken.

Dames pumps zijn een ander verhaal, het principe van overmaat wordt aangehouden, alleen zorgt de hakhoogte voor een glijbaan naar beneden, waardoor de tenen wel het risico hebben om in de verdrukking te komen.

Hoe lager de hak, hoe minder risico op beknelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat met die hak is waar! +