Wat zegt de etiquette over het binnenshuis dragen van hoofddeksels?

Ik ben benieuwd naar de algemene etiquette, maar zeker ook naar de etiquette bij het dragen van hoofddeksels in een zakelijke setting. Er is daarbij vast een verschil tussen het dragen van een hoed(je), een pet, of een muts. Specifiek wil ik graag weten of het dragen van een modieuze muts, die past bij de outfit, op het werk volgens de etiquette kan. Dank vast voor jullie (onderbouwde) mening!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
23.8K

Het beste antwoord

Niet tijdens het eten, voor de rest daar waar het anderen niet hindert prima. Maar je baas mag daar natuurlijk anders over denken en je vragen hem af te zetten.

Zie ook een stukje uit de link:

Het afnemen van de hoed, of lichtjes aanraken, is vergelijkbaar met het salueren in de militaire etiquette. Het komt voort uit het gebruik van ridders in de Middeleeuwen die het masker van hun harnas omlaag deden als teken van vriendelijkheid, en dus het tegenovergestelde van vijandigheid. Het was een kwestie van vertrouwen winnen.

Wat betreft eten met een hoed op: als het binnenshuis gebeurt is dat net zo onbeleefd als het aanhouden van een jas. De functie van een hoed is bescherming tegen vuil en het weer, en die bescherming is binnenshuis onnodig. Er zijn wat uitzonderingen op die regel, zoals het verplicht bedekken van het hoofd in een moskee, een synagoge of een Sikh-tempel. In een Christelijke kerk daarentegen is het ophouden van een hoofddeksel juist weer ontoelaatbaar. Althans, voor heren. Dames kunnen hun hoed wel ophouden (vroeger waren dames zelfs verplicht een hoed in de kerk te dragen).

U ziet: de regels voor het dragen van een hoed zitten vol valkuilen. Wellicht dat we daarom zo weinig hoeden zien in het 21e eeuwse straatbeeld? Wat ons betreft geldt nog steeds het adagium: If you want to get ahead, get a hat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze etiquette nooit heel goed begrepen heb.

Een muts dragen is natuurlijk 'niet hoort', aangezien dat eerder specifiek iets is om buiten te dragen.
Een petje met een klep belemmerd het zicht op iemand zijn gezicht, dus ook dit is begrijpelijk.

Maar zelf ben ik ook van het dragen van een modieus baretje, petjes achtig ding, waarvan velen het heel leuk vinden en anderen het niet vinden 'horen' om die binnen te dragen.
Ik vind het kunnen, aangezien mijn gezicht er duidelijk zichtbaar mee is, het niet zo zeer voor buiten bedoeld is, en het leuk past bij mijn outfit.
Zelf vind ik dus dat het wat toevoegd aan mijn uiterlijk zonder dat er belemmeringen zijn voor degene die er tegenaan kijkt.
Ik zou dat ding zo op mijn werk dragen, maar in besprekingen zou ik het wel afzetten omdat dat 'nu eenmaal' beleefd schijnt te zijn. (Wat ik ook nooit helemaal begrepen heb).

Toegevoegd na 1 minuut:
"Een muts dragen is natuurlijk IETS DAT 'niet hoort',...."

Ik denk weer sneller dan ik type. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het afnemen van de hoed, of lichtjes aanraken, is vergelijkbaar met het salueren in de militaire etiquette. Het komt voort uit het gebruik van ridders in de Middeleeuwen die het masker van hun harnas omlaag deden als teken van vriendelijkheid, en dus het tegenovergestelde van vijandigheid. Het was een kwestie van vertrouwen winnen. Wat betreft eten met een hoed op: als het binnenshuis gebeurt is dat net zo onbeleefd als het aanhouden van een jas. De functie van een hoed is bescherming tegen vuil en het weer, en die bescherming is binnenshuis onnodig. Er zijn wat uitzonderingen op die regel, zoals het verplicht bedekken van het hoofd in een moskee, een synagoge of een Sikh-tempel. In een Christelijke kerk daarentegen is het ophouden van een hoofddeksel juist weer ontoelaatbaar. Althans, voor heren. Dames kunnen hun hoed wel ophouden (vroeger waren dames zelfs verplicht een hoed in de kerk te dragen).

Je ziet: de regels voor het dragen van een hoed zitten vol valkuilen. Wellicht dat we daarom zo weinig hoeden zien in het 21e eeuwse straatbeeld? Wat ons betreft geldt nog steeds het adagium: If you want to get ahead, get a hat."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mijn patner mateloos irriteren, door ineens binnenshuis mij mao-petje te dragen (met rode ster); ooit gekoch in China. Maar ik zou hem zeker afzetten als mijn buur binnenkwam. Dat zegt genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De etiquette zegt dat je je hoofddeksel binnenshuis afzet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de etiquette mogen de dames hun hoofddeksel binnenshuis dragen en de mannen niet.