Moet zilver altijd gemerkt zijn?

Zilver wordt al enkel honderde jaren gemerkt want ongemerkt zilver mag niet verkocht worden in winkels.
Stel dat ik een zilversmid opdracht geef een relatie geschenk te maken, wat dus niet verkocht wordt maar kado gegeven, moet dit dan aan de keurkamer worden aangeboden of mag dit ook zonder zilvermerk gemaakt worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
3.3K

Antwoorden (3)

Dat kan wel?, maar dat is niet praktisch.. Diegene kan hem nooit inwisselen, of jij wel dat diegene hem nooit verkoopt dan is het goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe moet de werkmeester elk in zijn atelier vervaardigd stuk (zilverwerk) van zijn eigen merkteken voorzien.
De wetgeving is vooral uit op fraude met valse merktekens of het voor zilver verkopen van materialen die niet aan de eisen voldoen.
Als iets in de eerste plaats als kunstwerk wordt verkocht zonder dat als zijnde zilver te verkopen zal het niet zo'n vaart lopen, maar in principe moet het dus wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het code van zilver is 925.
Ik heb heel veel ringen van zilver, en in de meeste ringen staat een zilver code, maar ik heb er ook waar ze niet in staan, maar is toch echt wel zilver.
Want ik kan niet tegen (nep) dan krijg ik meteen uitslag, en dat heb ik niet bij deze ringen.
Plus ik herken echt zilver wel, ik heb al zo'n 40 zilveren ringen.
Dus ik weet eigenlijk niet of die code er bij verkoop in winkels verplicht in moet staan.
Meestal zijn de ringen zonder code ingevoerd uit andere landen, zoals India.
Dus als het winkels al niet verplicht is, dan denk ik dat het in jou geval ook niet perse hoeft.