laatst was er een rare situatie, iemand zei wat tegen me, zie uitleg en nu ben ik heel erg onzeker over mijn 'okselgeur', wat kan ik eraan doen?

Een meisje zei uit het niets; ik zweet heel veel en deo helpt niet bij mij, dan moet je gewoon parfum onder je oksel spuiten en is het opgelost. verder zei ze niets ofzo, ik vroeg wat ze er mee bedoelde maar toen zei ze niks.

ik zweet ook nogal veel maar gebruik volgens mij echt genoeg deo, ik douche elke avond. Had alleen een colbertje aan dat nogal snel zweterig word maar het rook echt nergens naar. Ik ben nu best wel onzeker over mijn okselfrisheid zegmaar, wat kan ik eraan doen?
of bestaan er geweldige anti zweet dingen die WEL helpen?
of andere huis tuin en keuken trucjes om van het zweten af te komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
4.1K

Het beste antwoord

Er zijn twee soorten zweetgeur:

Het ene wordt veroorzaakt door de geur afkomstig van de zweetklieren in de oksels, het andere wordt veroorzaakt doordat bacteriën vet en andere stoffen uit de huid, talg en het zweet omzetten in stinkende componenten als boterzuur, capronzuur en mercaptanen.

Vieze geur wordt op verschillende manieren tegengegaan:
1) Drink voldoende water zodat het transpiratievocht "helderder" en minder geconcentreerd wordt. Sommige kruiden en voedingsstoffen maken zweetgeur intenser, maar als je een normale voeding hebt, zou ik me hier niet teveel zorgen om maken.

2) Blijf je geregeld douchen en draag propere kledij. Klinkt logisch en helpt ook echt tegen onaangename geurtjes.

3) Scheer het okselhaar, want de bacteriën hechten zich vooral aan de haartjes en kunnen zelfs met douchen niet echt verwijderd worden.

4) Gebruik een deodorant die bacteriën in hun groei remt. Hiervoor worden stoffen gebruikt die de huid heel erg zuur maken, zoals aluminium- en zinkverbindingen. Ook worden wel bacteriedodende stoffen gebruikt zoals triclosan of alcohol.

5) Kies voor een deo die resterende natuurlijke geurtjes elimineert door ze een chemische verbinding te laten aangaan. Bv. deo met zinkricinoleaat of zinkoxide.

6) Minder goed is de geur proberen te maskeren met een andere (sterke) aangename geur. Hier situeren zich de parfums.

7) Sommige deo's verminderen het transpireren zelf. Dit bevatten aluminium- of zirconiumverbindingen, aluminiumchloorhydraat of aluin.

Vraag aan een goede kameraad (of broer, zus, moeder, oom, tante,...) of je daadwerkelijk een onaangename geur hebt. Dan weet je tenminste waar je staat. Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ach zoiets gebeurt iedereen wel eens hoor,
ik heb niet veel tips maar wel eentje:

Douche in de ochtend! Dan ga je lekker fris naar school, en als je dan ook nog deo gebruikt is de kans klein dat het 'ruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++doe ik ook altijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, een kwartiertje eerder op is toch niet zo moeilijk?
het werkt echt...
wat een vage opmerking...

Bedenk je goed dat iedereen, ook al gebruik je deo en douche je elke dag, wel eens naar zweet ruikt. Dat is volkomen normaal.

Maak je niet gelijk zorgen en word niet meteen onzeker over je okselfrisheid. Probeer misschien eens een andere deo. parfum onder je oksels spuiten geeft irritatie, en dat wil je ook niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
syneo 5 werkt echt, je spuit het eens in de 5 dagen op, als je 's ochtends ook even je oksels wast voordat je deo gebruikt zal de geur wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik gebruik ook Syneo 5. Werkt echt goed, ben er heel blij mee.
Misschien moet je een beetje parfum op je kleren spuiten, dan verdampt het niet en ruik je het heeeel lang. : )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ho, niet te vaak parfum of deo gebruiken! Daardoor ga je juist zweten. Elke dag met lauw water of warm water douchen met zeepvrijezeep kan erg goed helpen, probeer zoveel mogelijk katoene kleding te dragen. Je oksels scheren lucht ook op. Conditie training helpt ook... En als het echt te veel word kan je het beste naar de huis arts gaan

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar het is dood gewoon om te zweten, vooral als je aan het puberen bent geen zorgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je zweten van het gebruik van parfum en/of deo? Daar heb ik nog nooit van gehoord, kan je dat uitleggen?
Odorex extra dry!!! Helpt super!!! Verkrijgbaar bij de drogist!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is géen deoderant die daadwerkelijk het zweten vermindert...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe deze deo het doet weet ik ook niet maar hij werkt echt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welles Berlusconing. Anti-transpirant heet dat dan.
Dep na het douchen eens wat Zwitsal babypoeder onder je oksels.
Niet te veel.
Dat kun je overdag geregeld doen b.v. bij een bezoek aan het toilet.
Er zijn navulzakjes van en dan kun je dit in een klein strooibusje in je tas doen.
Dat werkt perfect.