Is er een naam voor de eigenschap om nieuwe aankopen (kleding) te "bewaren" tot ze te klein of uit de mode zijn?

Klinkt er stom maar ik betrap me erop dat als ik iets nieuws heb gekocht (vooral met kleding en schoenen) ik het (heel vaak) niet gelijk gebruik maar denk, nee morgen is zo'n gewone dag, dat is zonde.

Vervolgens is er elke dag wel een excuus en als ik pech heb past het daarna niet meer of het is compleet uit de mode (of bijna erger, voor de helft in de uitverkoop) terwijl ik het nog ongedragen in de kast heb hangen.

Ik weet dat er meer mensen zijn die dit hebben en dat er ook mensen die zijn COMPLEET het tegenovergestelde hebben, die hun nieuwe sjieke jurk naar de sportschool aantrekken alleen maar om hem gelijk te kunnen dragen.

Maar is er ook een naam voor dit gedrag?

amigo
12 jaar geleden
in: Mode
1.6K

Het beste antwoord

Eerst is het te mooi om 'zomaar' te dragen, en tegen de tijd dat je eraan gewend bent en het wel 'zomaar' wilt dragen, sja, dan is er wat tijd voorbij.
Misplaatste zuinigheid/voorzichtigheid zou ik het noemen - als je iets nieuws hebt, geniet er dan ook van (anders had je het eigenlijk niet hoeven kopen, want in je kast ziet niemand het).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ha ha die laatste zin is echt een waarheid als een koe!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch denk je daar nooit aan als je in de winkel staat... 'Zou dit staan in m'n kast?'
;-)

Andere antwoorden (6)

Dat heet zuinig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Calvinistisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij, ik snap die min niet want je hebt gelijk. Toen ik opgroeide mocht je bv je nieuwe jas alleen op zondag aan, de vorige zondagse jas mocht dan voor doordeweeks. Oude calvinistische waarden, zuinigheid met vlijt en zo ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje
Vrouwen-eigen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus voor het juiste antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha +1
Leuke, en vooral herkenbare vraag, maar ik geloof niet dat er een naam voor is, ik heb hier ook nog e.e.a. staan en hangen. Bij mij is het toch wel een beetje hebberigheid...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Onzeker
- Geen/niet voldoende zelfvertrouwen
- Bang

Ik kan me voorstellen, dat je schoenen of kleding koopt die je hartstikke tof vindt in de winkel: apart, extravagant, bijzonder, etcetc. Misschien koop je vaak iets samen met een vriendin en geeft die de doorslag.
Maar dat je, als je thuis bent en er nog es over nadenkt, het misschien niet aan durft te trekken.
Bedoel je zoiets misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
nee, ik geloof het niet, het is meer dat ik het bewaar voor die "ene" speciale dag of zo. Het lijkt wat zonde om het "zomaar" aan te doen. Het lijkt daarmee of de eerste keer dat je iets nieuws draagt "meer speciaal" is dan alle keren erna (o nee he, het zal toch niet iets van "vroeger" zijn....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan jou om op je vraag te antwoorden ;-)))
Conserveringsdrift. Ik had dit vroeger ook. Ik had als kind en puber weinig kleding en de kleding die ik had was vaak niet nieuw/modieus. Toen ik later ging werken en zelf kleren kon kopen vond ik het zonde om ze te dragen. Ik wilde ze zo lang mogelijk mooi houden. maar ja, dan heb je er ook niet aan. Dus dat heb ik wel afgeleerd. Ik draag het gewoon en heb er veel plezier van!