Kan oogschaduw nikkel bevatten?

Ik vermoed dat ik een nikkelallergie heb. De klachten uiten zich vooral in eczeem in mijn hals na het dragen van een bepaalde ketting, die volgens de juwelier inderdaad nikkel bevat. Nu heb ik gemerkt dat als ik regelmatig oogschaduw opdoe, dit eczeem zich uiteindelijk ook op mijn oogleden vormt. Kan dit ook door nikkel veroorzaakt worden of ligt hier toch een ander bestanddeel aan ten grondslag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
2.5K

Het beste antwoord

Het kan inderdaad dat je oogschaduw nikkel bevat. Althans, van wat ik lees, bevatten bepaalde kleurstoffen nikkel.. In de onderstaande bron is ook te vinden dat er een make-up lijn is voor dames met nikkelallergie, namelijk NUTRIMETICS (in de derde reactie).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Blauwe oogschaduw kan kobalt bevatten en dan is de kans op aanwezigheid van nikkel volgens mij ook groot.
Ik heb zelf een allergie voor kobalt (blauw pigment) en vaak lijken nikkel en kobalt samen te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even gegoogeld en er kan inderdaad nikkel in oogschaduw zitten. Vooral in de blauwe, grijze en 'shimmer' oogschaduw, maar eigenlijk in elke behalve bruine.
Het zit erin om de kleur te intensiveren.
Het beste is om even geen oogschaduw te gebruiken en te kijken of de eczeem dan minder wordt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Er is alleen geen verband aangetoond tussen het gebruik van nikkelhoudende make-up en eczeem.. het kan dus puur toeval zijn dat het ook op je oogleden voorkomt!
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1468-3083.2009.03506.x/abstract