Moet ik al foundation gebruiken?

Ik ben 15 en heb nogal wat kleine littekentjes en puistjes op mijn gezicht. Ik schaam me er best wel voor en denk er daarom aan om foundation te gebruiken (speciale foundation voor als je puistjes hebt, van miss sporty: so clear). Ik weet alleen niet of ik het wel moet doen...Ben ik niet te jong en gaat het niet ten koste van mijn gezicht? En moet je dan een kwastje gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1.3K
Kimath
12 jaar geleden
De meest gemaakte fout is de verkeerde kleur kiezen. Heel veel mensen kiezen een te donkere kleur, en dit zie je overduidelijk.

Het beste antwoord

Nee dat gaat niet ten koste van je gezicht dat is een fabeltje je kan er hooguit extra puistjes door krijgen als je er 1 op olie basis neemt. Je hebt ook foundations met vitamines etc erin die zijn echt heel goed! (Bourjois) betaal je misschien iets meer voor maar is echt een aanrader! Je bent niet te jong hoor, je moet alleen niet te dik aanbrengen en de juiste kleur nemen. Je kunt ook een concealer (camouflage stick) kopen en die alleen op je puistjes en littekentjes smeren. Je kan het gewoon met je vingers aanbrengen, dat vind ik het fijnst en ziet er ook het natuurlijkst uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik heb de foundation van Bourjois gekocht en het werkt prima (ik maak mijn gezicht natuurlijk ook goed schoon met reinigingsmelk en tonic!) Heel erg bedankt (allemaal)
:)

Andere antwoorden (12)

Nee je bent niet te jong. foundation breng je aan met een sponsje of je vingers, koop het de eerste keer bij een parfumerie, daar is altijd wel iemand die het je kan leren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen niet doen. Met foundation smeer je alle porien dicht waardoor er nog meer problemen kunnen ontstaan. Als je echt heel veel acne hebt dan kun je eens naar de huisarts gaan, wellicht kan hij je iets voorschrijven of je doorsturen naar een huidarts. Helaas horen voor veel mensen puistjes bij de pubertijd, het goede nieuws is echter..... De pubertijd gaat ook weer over!!! De littekentjes kunnen ook minder zichtbaar worden wanneer de puistjes verdwenen zijn. Probeer iig je huid goed schoon te houden en niet aan je puistjes te peuteren! Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, maar je mag wel degelijk foundation hiervoor gebruiken. Wel 's avonds je gezicht goed reinigen met producten als clearasil. Bij erge acne kan je inderdaad een beroep doen op de huisarts.
Ik zou het gewoon gebruiken, kan toch geen kwaad, misschien helpt het , succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 13 en ik gebruik het ook. Met een kwastje en poeder, want smeerspul is heel slecht voor je pukkels. Je moet het er we'll afhbalen als je gaat zonnen, anders komen er vlekken op je gezicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Moet ik al foundation gebruiken? Ik ben 15....."
>Hoezo al? Ik ben heel wat jaartjes ouder dan jij bent en heb nog nooit foundation gebruikt. Er is geen leeftijdsregel voor (al vind ik persoonlijk dat veel meisjes hier veel te vroeg mee beginnen) en er is al helemaal geen sprake van moeten.
Foundation kan gemakkelijk je poriën doen verstoppen dus dat is een groot nadeel.
Maar het grootste nadeel is nog wel dat het er vaak onnatuurlijk uitziet.
Het is een hele kunst om het vakkundig aan te brengen, vaak, heel vaak zie je duidelijk de onnatuurlijke kleur en een te grote egaliteit waardoor mensen eruit gaan zien als een raar soort pop.
Het is een kwestie van smaak maar als je het mij vraagt: niet doen.
Jij ziet al je kleine imperfecties zonder meer zitten, dat komt omdat het jouw gezicht is en omdat jij je bezig houdt met hoe je eruit ziet (wat op zich niet slecht is hoor!) maar geloof me, de meeste mensen zien jouw littekentjes en andere kleine dingetjes echt niet. Zorg dat de mensen jou zien, zoals je bent, en als je een glimlach draagt, omdat je tevreden bent met hoe je bent, ben je nog wel het allermooist.
Hieronder nog een plaatje om te laten zien hoe het niet moet. (brrr)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
wat een eng plaatje, je ziet ook dat het gezicht veel te licht is in vergelijking met de nek, en heel veel rood gebruikt. Net een pop :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, eng he? Het is ironische is nog wel dat dit Christina Aguilera is, de zangeres van het beroemde nummer 'beautiful', dat nummer gaat voornamelijk over van jezelf houden en het lef hebben om jezelf te zijn.
En, ook erg illustratief, zo ziet ze er zonder make-up uit: http://www.wrinkle-free-skin-tips.com/images/Christina-No_Makeup.jpg
Kimath
12 jaar geleden
ik ken dergelijke foto's, wel gemeen van die fotografen dat ze dan net een moment kiezen dat ze er op hun slechtst uitzien, en dat dan vergelijken met een catwalk foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind je dan niet dat ze er zonder al die make-up juist beter uitziet?
Kimath
12 jaar geleden
Ze ziet er zeker beter uit dan de foto die bij het antwoord geplaatst is. Een beetje makeup kan mooi zijn, maar dat is echt te..
Nee hoor, je bent niet te jong om foundation op te doen. Dat kan al prima.
Denk er wel aan dat je elke avond de huid van je gezicht grondig reinigt met een goede reinigingsmelk of reinigingsgel. Anders kan je huidproblemen krijgen. Gebruik daarna eventueel wat nachtcreme. Dan kan je huid weer helemaal bijkomen.
Er zijn veel sites met reinigingstips. Dit is er een van:

http://artikelen.foobie.nl/beauty-mode/hoe-je-gezicht-reinigen-op-de-juiste-manier/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kunt best al foundation gebruiken. Zorg er wel voor dat je het elke avond weer verwijderd. Je huid moet s`nachts wel kunnen ademen. Gebruik van te voren een goede dagcrème. Eens p/w scrubben met een milde scrub zorgt voor een goede basis. Het maakt je huid zachter, stralender en verwijderd dode huidcellen.
Als je foundation gebruikt neem dan een met zo weinig mogelijk chemicaliën erin. Dan irriteert het je huid niet.
Ik gebruik de make-up van Yves Rocher:

http://www.yves-rocher.nl/control/make-up/fond-de-teint/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ervan overtuigd bent dat het je beter en zekerder laat voelen, en je het er best voor over hebt dat je porien verstopt kunnen raken, dan zou ik 't gewoon doen. Als je ervoor zorgt dat je wel je huid voordat je 't opbrengt en elke avond schoonmaakt, zal er niet veel slechts gebeuren! Als je van plan bent om 't met je vingers aan te brengen, zorg er dan wel voor dat die schoon zijn. Anders smeer je de bacteriën weer over je hele gezicht. Gebruik anders een speciaal sponsje hiervoor.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, ikzelf ben ook op mijn 15e begonnen met het gebruiken van foundation om precies dezelfde reden als jij. Het is geen probleem om het te gebruiken als je maar zorgt dat je je gezicht sochtends en savonds goed reinigt. Een gezichtstonic van nivea is een aanrader. Het is niet verdtandig om open wondjes te camoufleren want dan krijg je een hele rare oranje korst en het wondje heelt minder goed. Littekens kan wel! Als ik je een foundation mag aanraden zal ik dream matte mousse gebruiken van maybelinne. Dit is een zachte foundation die heel gemakkelijk aan te brengen is gewoon met je vingers. Het dekt heel goed en, als je de goede kleur hebt, zie je het ook bijna niet zitten! Volgens mij is er ook een goedkopere variant van essence. Deze kan je kopen bij kruidvat. Als je last van acne hebt kan je ook aan de huisarts vragen of hij benxoylperoxide wilt voorschrijven. Dit is een creme dat goed schijnt te helpen tegen puistjes! Ik gebruik nu 4 jaar foundation envind het erg fijn spul. Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel benzoylperoxide! Spelfoutje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Ansjovis12,

Heel eerlijk; ik vind dat 90% van de meiden het niet goed aanbrengt, waardoor het er erg onnatuurlijk oogt. Daarbij vergeten zat mensen om hun gezicht 's avonds te reinigen. Het is echt niet goed voor je huid om je make-up 's nachts te laten zitten.

Daarnaast hoor ik inderdaad erg vaak dat het je poriën verstopt en het dus niet goed is voor je huid. Maar... van sommigen hoor ik weer het tegenovergestelde. Wat is waar, is nu de vraag?

Ik kan mij voorstellen dat als je erg veel puistjes en littekens op je gezicht hebt, dat je het wilt camoufleren. Zelf heb ik de luxe gehad dat ik maar heel af en toe een verdwaald puistje op mijn gezicht had, waardoor ik (gelukkig) nooit al die 'zooi' op m'n gezicht hoefde te smeren. Maar als ik net als jij daar wel last van had, had ik dat zeker gedaan.

Ik heb voor jou een tutorial op youtube gevonden, waarin word uitgelegd hoe je het best foundation kan opbrengen. Hopelijk heb je er wat aan! :):)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon jezelf zijn. Als jij je prettiger voelt door je onzuiverheden te bedekken voor de buitenwereld, dan moet je dat vooral doen. Uit je verhaal maak ik op dat je onzeker bent over of je foundation moet gebruiken of niet. Ik zou mezelf afvragen waarom je je er precies voor schaamt. Het is gewoon hoe jij bent en over een aantal jaar als je de puberteit uit bent, verdwijnen die puistjes vanzelf. Als ik jou was zou ik zeggen: geen foundation, gewoon zijn wie je bent. Dan ben je al prachtig genoeg. (bovendien: dat spul maakt je gezicht er vaak niet mooier op..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet natuurlijk niks, maar als er een oplossing is voor het probleem waar jij erg mee zit dan kun je er gebruik van maken (in dit geval foundation).

Zorg er wel voor dat je het er na elke dag weer afhaalt met bijvoorbeeld clearasil, anders hou je er nog meer puistjes aan over! Dan raken je poriën namelijk verstopt en dat zorgt voor puistjes en mee eters.