Kan ik haaruitval krijgen van een depressie ?

ik heb de laatste tijd nogal last van haaruitval Ik kwam net uit een depressie en het haar viel er aan een stuk door uit. Zo erg dat ik vanmorgen besloten heb om mijn hoofd kaal te scheren. Het is heel jammer , maar helaas. Kan ik haaruitval krijgen van een depressie ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
6.4K

Antwoorden (3)

Uit Turks onderzoek blijkt dat angst en depressie waarschijnlijk geen rol spelen bij het optreden van alopecia areata. Stressful life events kunnen mogelijk wel als trigger fungeren bij het begin van de aandoening of bij verergering ervan.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alopecia areata is geen gewone haaruitval, dat is echt een haaraandoening waarbij je gedeeltelijk of zelfs helemaal kaal word.
Ja, wanneer je lichaam in gealarmeerde staat is, wordt meer adrenaline in je lijf geproduceerd. Deze adrenaline wordt alleen door voldoende zware fysieke inspanning afgebroken. Een teveel aan adrenaline veroorzaakt een teveel aan melkzuur die o.a. via transpiratie wordt uitgescheiden. Gevolg: een aantasting van de huid genaamd “Fausse Seborree”.

Het ontstaan van “te veel melkzuur” heeft te maken met ons nerveuze systeem en vandaar met stress, angst en depressies. Boven op het hoofd zijn de cellen van de zweetklieren gevoelig voor het hormoon adrenaline, vandaar dat de haren hier het snelst aangetast zullen worden.

Haarverlies is geen gevolg van te veel transpiratie! Maar van een teveel aan melkzuur in het zweet. Bij teveel adrenaline in het bloed heeft zweet een andere samenstelling, namelijk meer melkzuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is algemeen bekend dat bij stress haaruitval KAN voorkomen.
Ik lees dat je uit een depressie komt. Heb je ook antidepressiva geslikt of slik je dat nog? Want bij bepaalde soorten KAN een van de bijwerkingen haaruitval zijn.

http://www.platovisit.com/posttrauma/antidepressiva.htm