Wat is beter: je tanden voor het eten poetsen, erna of allebei?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1.1K

Antwoorden (6)

Het lijkt mij logisch om het na het eten te doen. Als je eerst poetst en dan eet, vervuil je je tanden weer. Het ligt er alleen wel aan wat je eet en drinkt. Als je net je tanden in een citroen hebt gezet, beschadig je alleen je glazuur als je er met een borstel overheen schrobt. Wacht dus gewoon een half uurtje na het eten en drinken en poets dan je tanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na het eten.
Er blijven restjes eten op je tanden zitten als je hebt gegeten. bacteriën gaan hiermee aan de slag en veroorzaken zo tandplak. Als je na het eten je tanden poetst verwijder je deze tandplak. let wel op, als je iets zuurs hebt gegeten moet je niet meteen je tanden poetsen, anders poets je je glazuur weg. glazuur = beschermende laag van je tanden.

allebei is niet goed omdat te vaak tanden poetsen niet goed is, dan sloop je ook je glazuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In tandpasta zit fluoride en meestal ook calcium. Dit maakt het glazuur hard. Fluoride werkt iets van 12 uur.
Het belangrijkste is dus dat je twee maal per dag poetst.

Pas als tweede komt jouw vraag aan de orde: als je de mogelijkheid hebt: na het eten.
En heb je sinaasappelsap gedronken, dan moet je zelfs eerst een half uur wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan wat je hebt gegeten. Eet je een boterham met hagelslag, dan moet je of 30 minuten wachten en je tanden erna poetsen, of ervoor. Als je dingen met veel suiker (chocola, cola, honing) eet, poets je het juist je tanden in. Dus of 30 minuten na het eten, of ervoor.

Het beste is natuurlijk allebei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je tanden voor het eten poetsen heeft niet zoveel nut. Je maakt het daarna immers weer vuil en het eten en drinken smaakt vaak vies door het tanden poetsen vooraf.
Wanneer je je tanden na het eten poetst doe dit dan pas na een half uur om te voorkomen dat je het glazuur beschadigd omdat dit nog te zacht is wanneer je net wat hebt gegeten of gedronken. Vooral fruit en frisdrank en vruchten sap zijn erg slecht voor het glazuur van je gebit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij adviseert de tandarts om minimaal 2 keer per dag de poetsen, s'morgens en voor het naar bed gaan. Volgens mij is het ook beter om na het eten nog 30 minuten te wachten om te gaan poetsen