Waarom hebben mannen meestal kort haar en vrouwen meestal lang haar?

In veel landen is het "normaal" dat mannen kort haar hebben en vrouwen lang haar.
Waarom is dat? En wie heeft dat "verzonnen"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
2.3K

Het beste antwoord

Het heeft niet zozeer te maken met "landen" of "culturen" naar mijn idee, maar lang, gezond haar heeft de bio-sociale betekenis en uitstraling: "ik ben gezond".
Een mooie, lange, volle haardos is echt een sieraad, vergt veel onderhoud, maar krijg je allen maar als je gezond bent. En zo gezond bent om het goed te onderhouden.
Dus de boodschap zal zijn: "ik ben gezond en welvarend".
En dat telt bio-sociaal naar instinct heel wat meer dan "de mode", deze is feitelijk te verwaarlozen. Wat "mode-specialisten" ook wensen te beweren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is gewoon mode. Hele periodes in de mode hebben mannen lang haar gehad (in totaal langer denk ik dan kort), en vrouwen hebben ook regelmatig het haar kort gedragen, al is dat minder gebruikelijk. Op dit moment schrijft de mode voor mannen weer kort haar voor, hoewel ik af en toe ook mannen met prachtig lang haar zie lopen.
Het is in zoverre normaal, dat lang haar als schoonheids-element wordt gezien dat meer bij vrouwen dan bij mannen 'hoort'. En lang haar is natuurlijk niet altijd praktisch tijdens het werk (tenzij je het opsteekt natuurlijk) , en aangezien het vaak mannen zijn die de betaalde arbeid verrichten waarbij het haar ook het meest in de weg zou zitten, heeft het praktische nut het bij hen vermoedelijk van de schoonheid gewonnen.
Ik geloof niet dat daar een keertje één iemand over heeft zitten nadenken ofzo. Dat zijn dingen die gewoon langzaam groeien in een cultuur. Als daarbij heel vaak dezelfde keuzes gemaakt worden, ligt er meestal (ook) een praktische reden aan ten grondslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de mythologie en religie spelen haren vaak een belangrijke rol (kleur van het haar zwart of goud of ze worden afgeknipt of geschoren) In de egyptische tijd was een lange vlecht een teken van jeugdigheid en dit zie je nog steeds in het straatbeeld, kleine meisjes met vlechtjes, lang haar was bij vrouwen een teken van maagdelijkheid. Er zijn nog steeds culturen en gemeenschappen, waar meisjes hun haren niet af mogen knippen tot een bepaalde leeftijd. Waarschijnlijk is het toch iets wat uit die tijd is blijven "hangen". Lang haar wordt toch als vrouwelijk ervaren. Gezichtsbeharing bij mannen was in de oudheid een teken van mannelijke sexuele kracht en wijsheid!