Waar komt de schaalverdeling van de schoenmaat vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
12K

Antwoorden (2)

Uit Frankrijk! De Franse steek is de maat waarmee we onze voeten meten, en die is ongeveer 2/3 cm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bekendste en meest gebruikte schoenmaat in Nederland is de zogenaamde Franse maat. Deze gaat uit van de volgende berekening: 1 x het aantal centimeters dat de blote voet (van de grote teen tot de achterkant van de hiel) lang is plus de helft van dat aantal centimeters. Is de voet bijvoorbeeld 26 centimeter, dan wordt daar de helft van 26 (13) bij opgeteld en kom je tot maat 39.

Andere maatsystemen die je in schoenwinkels ook tegenkomt zijn de Engelse maat en de Amerikaanse maat (vooral voor sportschoenen). Engelse en Amerikaanse maten gaan niet uit van centimeters en het berekenen ervan is voor een Nederlander eigenlijk ondoenlijk. De Amerikaanse maten zijn voor mannen en vrouwen bovendien ook nog verschillend. Om een beeld te geven van hoe de maten ongeveer met elkaar
vergeleken kunnen worden een voorbeeldje: de Engelse maat 7 is ongeveer gelijk aan de Franse maat 40,5. De Amerikaanse maat 7 voor mannen is ongeveer gelijk aan de Franse maat 40. En de Amerikaanse maat 7 voor vrouwen is ongeveer gelijk aan de Franse maat 38,5.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zullen je schoenen meestal knellen,
want het is (3/2)*(voetlengte + 2cm),
jouw voorbeeld heeft schoenmaat 42.