Wat zijn de voor en nadelen van contactlenzen bij een kind van 15?

Welke wel en niet, voor en nadelen van de verschillende mogelijkheden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
2K

Het beste antwoord

Een lastige vraag waar niet echt makkelijk een antwoord op te geven is, er zijn veel voordelen, maar ook nadelen, die veel mensen niet direct zien.

Lenzen gaan NOOIT zonder bril, dit betekend dat je naast je lenzen altijd een bril nodig zult hebben voor situaties waarin lenzen niet gedragen kunnen worden. Ook zijn er veel contactlenzen die maximaal 14 uur per dag gedragen kunnen worden.

Nadeel: De prijs, Lenzen worden steeds goedkoper, maar zijn in verhouding tot een bril wel wat duurder in aanschaf.

Voordeel; Bij jongeren wil de sterkte van de ogen nogal eens veranderen, kleine veranderingen zijn hierdoor makkelijker met lenzen door te voeren dan met een bril.

en zo zou ik nog wel een uur door kunnen gaan.

Mijn advies;

Bezoek een contactlens specialist en overleg met hem/haar wat de mogelijkheden zijn. Bij de meeste contactlenspraktijken wordt er eerst een goed oogonderzoek gedaan waarna er bekeken wordt welke lenzen de beste keus voor de persoon zijn, daarna kun je meestal een set lenzen proberen of het is wat je ervan verwacht.
Bij mij in de praktijk heb ik wel kinderen jonger dan 15 jaar met contactlenzen. En hier ondervinden ze geen problemen mee.

Maar 1 heel belangrijk advies, Schaf nooit zomaar lenzen aan bij een drogist of iets dergelijks. Laat je ogen goed onderzoeken door een contactlens specialist en laat hem/haar beoordelen welke lenzen wel en niet geschikt zijn. Via de website van de NUVO kun je een goed gekwalificeerde opticien of contactlensspecialist in jouw omgeving vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zelf heb ik ook op 15-jarige leeftijd contactlenzen genomen, het is absoluut te doen.

Voordelen:
- Estetisch. De meeste tieners vinden het simpelweg mooier.
- Wanneer je harde lenzen neemt kan het ook goed zijn voor de ogen. Op deze leeftijd kan het oog nog ontwikkelen, wat bij degenen die een bril nodig hebben vooral achteruit gaan betekent. Vormstabiele lenzen houden ook de vorm van je oog stabiel, waardoor deze langzamer achteruit gaat. Dit geldt niet voor zachte lenzen.
- Zelfstandigheid. Iemand van 15 heeft wel een zekere mate van zelfstandigheid, het is anders dan een kind van 11. Als de tiener het zelf wil kan makkelijk de voorwaarde gesteld worden dat hij/zij verantwoordelijk is.

Nadelen
- Niet alle tieners zijn verantwoordelijk. Wanneer niet zorgvuldig met lenzen wordt omgegaan kan het schadelijk zijn, door infectiegevaar.
- Kosten. Lenzen zijn enigzins prijziger dan een bril, alhoewel het verschil niet groot is. Kijk goed naar het verschil in kosten tussen harde en zachte: zachte kosten minder maar moeten veel vaker aangeschaft worden.
- Medisch. Dokters zijn het niet geheel eens, maar er kunnen gezondheidsrisico's aan lenzen zitten. Dit is echter niet bewezen en ook persoonlijk, overleg met opticien is dus belangrijk.

Het komt er uiteindelijk op neer dat het werkt zolang hij/zij het zelf wil. Lenzen is niet iets dat je op kan leggen, maar iets waar je zelf voor kiest. Zolang je bereid bent die verantwoordelijkheid te nemen is het helemaal geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voordelen van contactlenzen is dat je geen bril hoeft te dragen. Dit zie ik als een groot voordeel. Als ik een bril draag wordt deze altijd snel vies en ik vind het onhandig. Mijn blik is ook veel ruimer als ik lenzen draag. Voor een kind van 15 zou misschien het uiterlijk een belangrijke rol kunnen spelen bij het niet willen dragen van een bril.
De nadelen kunnen zijn dat je in het begin veel moet oefenen met het inbrengen van de lenzen. Je moet daar wel 20 minuten voor uittrekken in het begin elke ochtend. Daar is veel geduld voor nodig weet ik uit ervaring. Nadeel kan ook zijn dat lenzen hygienne nodig hebben en dat een kind van 15 hier wat minder over nadenkt, wat weer slecht kan zijn voor de ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkste nadeel van contactlenzen is dat ze niet goed zuurstof doorlaten. Het hoornvlies waar de lens op ligt heeft zuurstof nodig.

Tegenwoordig zijn de lenzen wel redelijk zuurstof doorlatend, maar artsen adviseren ze wel om af en toe uit te doen.

Een voordeel voor het kind is dat het geen bril op hoeft. Dat kan voor kinderen vervelend zijn. Nadeel is dat je hygiënisch moet zijn en je handen wassen voor je de lenzen in- en uit doet. Het vergt wel wat discipline. Ik kan me voorstellen dat het prettig is.

Of het voor kinderen of pubers verstandig is zou je het beste aan een goede opticien kunnen vragen. Kijk wel uit met de goedkope ketens, omdat hier niet altijd opticiens in de winkel staan (soms alleen de filiaalhouder). Het is denk ik wel belangrijk om een goed advies te krijgen welk type geschikt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het lijkt mij beter om lenzen te dragen omdat een bril snel kapot gaat met "spelen" het verminderd het zicht aan de zijkanten boven en onderkant van je bril zeg maar , je voelt het niet zitten en je weet zeker dat het ook heel de dag gedragen word een bril word nogal op die leeftijd vaak afgezet als de ouders niet in de buurt zijn. uit eigen ervaring :) zelf ben ik er heel tevreden over en ik kan niet meer zonder :) ik heb ze vanaf me 16de en als een lens kapot gaat dat kan in het begin gebeuren kun je gratis bij de opticien een nieuwe halen dat zit allemaal in het pakket