Hoe en waar kun je op besparen als je een baby hebt en een kindje hebt van ander half?

En hebt heel veel was per dag, veel kosten aan eten, iedere dag avond eten koken. Kleren zijn niet altijd vies of een beetje maar moeten toch dan gewassen worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zouden kleren die niet vies zijn, gewassen moeten worden?

Antwoorden (10)

Luiers van de Kruidvat zijn veel goedkoper en net zo goed als Pampers.

Als bepaalde groenten in de aanbieding zijn, koop er dan veel van en maak b.v. een grote pan baby voeding. Dit kun je in kleine bakjes invriezen.

Bij het boodschappen doen altijd letten op aanbiedingen en nooit meer kopen dan nodig is. Geen extra's. Zeker met kleine kinderen moet je oppassen dat je ze niet went aan allerlei snaaigoed. Geef ze fruit en rozijntjes of komkommers.

Een grote wasmachine van 8 kilo b.v. scheelt bijna 2x wassen. Stop zo min mogelijk in de droogtrommel.
Waspoeder in grootverpakking bij een groothandel kopen en de helft minder gebruiken dan op de verpakking staat aangegeven. Uit ervaring weet ik dat we allemaal te veel waspoeder gebruiken.
Dit geldt ook voor afwasmiddel. Geen tabletten kopen, maar losse poeder. Een theelepel is voldoende voor een volle vaat.

Kinderkleding kun je heel goedkoop en goed via Marktplaats kopen. Er wordt enorm veel aangeboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nibud heeft een hele goede site met veel tips om te besparen: http://www.nibud.nl/uitgaven/besparen/bespaarplan.html

Of koop het slimme bespaarboek (of een ander bespaarboek).

Een paar voorbeelden om op te besparen:

- goedkope luiers of aanbiedingen (duurder is niet altijd beter)
- goedkope billendoekjes
- kleding (ze groeien er in no-tim weer uit en ook de goedkopere winkels hebben vaak hele leuke kinderkleding)
- zelf koken en pureren (en geen dure potjesvoeding gebruiken, een staafmixer kan een hele goede investering zijn!)
- koop kleding tweedehands (vaak heeft je omgeving ook wel babykleding over)

Toegevoegd na 4 minuten:
- koop (verjaardags, sint) cadeautjes niet allemaal in dezelfde maand, maar ga het hele jaar op aanbiedingen af en leg dat weg tot de gelegenheid.
- doe 1x of 2x per week boodschappen. Je koopt dan vaak minder en maakt sneller voorraden op (weet ik uit eigen ervaring).
- pin een vast bedrag iedere week waar je je boodschappen van "moet" doen.
- houd een kasboek bij van waar het geld allemaal blijft. Kan verrassende inzichten geven!

Toegevoegd na 10 minuten:
Koop het boek (tweedehands) "opperdepop" van de AH. Daar staan een schat aan recepten in voor baby's en kinderen tot 4 jaar die je helemaal zelf kunt maken.

http://kopen.marktplaats.nl/search.php?stop_force_description_search=1&from_searchbox_advanced=1&q=opperdepop&g=0&qsf=0&postcode=&distance=

Let op: kostte nieuw in de winkel een tientje. Betaal dus op marktplaats dus beslist niet meer! (-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
besparen op je kinderen dat gaat niet..
maar je kan besparen op ..in plaats van de auto ..de fiets nemen om boodschappen te doen, en de aanbiedingen kopen..
niet buiten de deur eten maar alleen thuis..
geen extra uitgaven maken door bv, roken of parfums,of verjaardagskados..
je zou bv een schrift kunnen pakken en daarin eens opschrijven wat je per week uitgeeft..echtalles opschrijven dit doe je een maand..
na een maand ga je kijken waar je onnodig geld aan uit hebt gegeven, en dat laat je de maande erop weg..
zo kan je je uitgaven beheren, en hou je idd meer geld over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moest eens weten wat een fortuinen sommige mensen over de balk smijten voor / door hun kinderen. Nou en OF je daar op kunt besparen. Honderden euro's per jaar vaak, soms zelfs duizenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je niet kunnen besparen op spullen voor de kinderen? Duur en meer is niet per definitie beter, volgens mij. Bovendien leren de kinderen als ze wat ouder zijn dat niet alles maar "zomaar" te krijgen is en dat dingen geld kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat is heden ten dage een van de belangrijkste dingen die je ze leren kan, als ik zo al die kotertjes zie met al die dure gadgets die ze nergens voor nodig hebben......
' Nee' is blijkbaar een heel vies woord geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoel ermee dat heel veel geld verdwijnt in onnodige uitgaven.
ik ken mensen die dag en nacht lopen te klagen dat ze het einde van de maand niet halen met hun geld, en hebben ook kinderen, maar als ik zie dat zodra het salaris is gestort,er elke dag onnodige uitgaven worden gedaan die niet nodig zijn,en als dat besteed word aan een fatsoendelijk bord eten, dan kan het wel..
vandaar dat ik schrijf, hou je uitgaven eens bij voor een maand, daar schrik je van waar het allemaal blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar heb je een punt ; mensen die extreem veel geld aan hun kinderen uitgeven, hebben vaak wel meer lekken in hun begroting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist, zoals naar de friettent omdat s'avonds die maagjes vraagjes hebben..
of naar de mac..
kadootjes omdat het kind de hele week zijn bord leeg had..
en dat ten koste van het kind..
want tegenwoordig kan je enorm goed en goedkope baby producten kopen, maar die hebben de meeste al ontdekt..
de uitgaven buiten de kinderen om zijn vaak onnodig, boodschappen doen met de auto,mobiele telefoons, rookwaren, want daar word niet op bezuinigd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn wij het wel met elkaar eens, Marion. Maar de eerste zin van je antwoord begreep ik niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wilde daar zetten dat je op t eten van je kinderen niet moet bezuinigen
maar dat was direct mijn eerste gedachten..je kunt niet besparen op je kinderen, want besparen kun je vaak op andere uitgaven..
Je kunt besparen door zelf het eten te maken voor de kleintjes. Verse groenten zijn stukken voordeliger dan eten uit een potje. Bij de Blokker kun je een zeef kopen om het eten te pureren voor de baby, deze zijn niet duur en omdat je toch eten voor jezelf moet maken, ben je niet veel meer tijd kwijt aan het eten voor de kinderen.
De oudste kan nl. al gewoon mee-eten en voor de baby kun je een kleine portie afhalen van de maaltijd die je gekookt hebt en even door de zeef halen.
Verder kun je op digitale prikborden zoals Marktplaats en 2ehands.nl kijken voor baby en kinderkleertjes, deze worden vaak heel goedkoop aangeboden. Met een beetje geluk kun je ze - als het merkkleertjes zijn - weer doorverkopen.
Wassen kun je op 30 graden, zeker de kleertjes die alleen opgefrist moet worden. Bij kleren met een vlek kun je Shout gebruiken, werkt prima en ook dan is 30 graden genoeg.
Succes!

Toegevoegd na 3 uur:
dit is de zeef die ik bedoelde - waar je alle groente en fruit mee kunt zeven.

Toegevoegd na 3 uur:
en die heet een "passe vite"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt voor een iets meer geld ook een staafmixer kopen, vindt ik persoonlijk iets handiger werken dan een zeef. Maar een zeef is inderdaad wel de goedkoopste oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit van gehoord, is dat de fruit of kruidenrasp op die website? Leuk hoor, maar is dat niet een geknoei?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook nooit van gehoord, zal zo de site eens bekijken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ohhhhhhhhh, dat herken ik wel, dat hadden wij vroeger om appels op te raspen! (als groenterasp kende ik dit niet)
Maar als de baby nog erg klein is, moet je hem toch geen kleine stukjes geven, dat komt pas met een maand of 6
Dan weet je dus zelf al PRECIES waar je op kunt besparen : wassen en eten. Wie zegt je dat kleren die helemaal niet vies zijn of maar één klein kliedervlekje hebben meteen dezelfde dag weer in de was moeten ? Zo was je bovendien ook halve trommels (of nog meer onzin die nog helemaal niet vies genoeg is) en dat is nu niet echt vriendelijk voor je portemonnnee-om over het milieu nog maar te zwijgen. Vooral als je ze ook nog in de droger gooit - wat zeker in de winter toch wel snel nodig is.

Wat eten betreft kost een kind van anderhalf natuurlijk bijna NIETS. Tenzij je het teveel werk vind om dat wat jullie zelf eten een beetje fijn te malen of te prakken, zelfs fruit schoon te maken of gewoon een boterhammetje in kleine stukjes te snijden. Een kind dat alleen maar conserven (olvarit enz.) eet is inderdaad stervensduur.
Een beetje opvolgmelk wellicht, een flesje roosvicee, en vergeet vooral niet dat ook kleine kinderen het beste water kunnen drinken voor de dorst.

Ook speciale koekjes en versnaperingen voor kinderen zijn helemaal niet nodig - voor zover een kind van die leeftijd soweiso al moet snoepen. Gewone rijstwafels (30 cent een pak) en soepstengels (60 cent ofzo) zijn meer dan voldoende, maar af en toe een korstje (bruin) brood is ook prima.

En avondeten koken ook voor volwassenen hoeft helemaal niet duur te zijn. Ik ben al zes weten een pas gescheiden vriendin zonder inkomen aan het helpen met budgetteren en plannen, en zij en haar bijna volwassen dochter eten al vier weken voor nog geen 25 euro per week, en vrijwel uitsluitend vers. Zelf ben ik met een gezin van vier personen nooit meer dan 50-60 euro in de week kwijt, maar dat is inclusief extraatjes en schoonmaakspullen enzo.

Je kunt het leven zo duur maken als je zelf wilt. Over het algemeen is goedkoper iets meer werk, iets meer nadenken en iets meer keuzes maken (vooral de keuze om NOOIT voedsel weg te hoeven gooien), maar uitstekend te doen. Voor een kindje van die leeftijd kun je ook nog eens heel eenvoudig vrijwel alle kleding goedkoop of gratis krijgen als je wat rondvraagt en netwerkt.

Luiers zit je nog wel een beetje aan vast, en verdien jke niet meer terug als je nu nog moet overschakelen op katoen, dus probeer jezelf (want voor je kindje is het nog iets aan de vroege kant, al zijn er al kinderen van die leeftijd die overdag zindelijk zijn) alvast te trainen op vaste plas- en poeptijden zodat je je af en toe een luier kunt uitsparen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onnodige uitgaven zijn zeker de 'hebben dingetjes', vaak liggen ze nog net op de loer bij de kassa...uitkijken, consequent zijn, voor jezelf en je kinderen.

Bezuinigen op allerlei kleine dingen is eind van de maand toch snel een leuk bedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ga met een gevulde maag boodschappen doen. Dan is de verleiding minder om allerlei onnodig "lekkers" te kopen (bij de kassa, inderdaad).
Met alle respect, maar door het lezen van al uw vragen
kan men vaststellen waar het geld is gebleven en waar het naar toe gaat.

Waar het naar toe gaat daar kunt u op bezuinigen. Verder kunt u de overige adviezen van onze GV,ers ter harte nemen.

Totdat de kleintjes redelijk zelfstandig zijn (16 of 18 jaar)
dient u zich te concentreren op hun opvoeding en uw impulsaankopen en uitgaansgewoonten op een laag pitje te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ruil kinderkleding met vriendinnen of kennissen met kleine kinderen.

Over het eten is al veel gezegd, dat zijn de kosten niet, je moet zelf ook eten en de oudste eet 'met de pot mee'
Koop de groente van het seizoen, eet niet elke dag vlees, zorg voor eten in de vriezer, dan ben je minder geneigd om maar even een snelle hap te halen.
Kook van de dingen die je kindje graag heeft iets extra en vries het in, heb je altijd iets achter de hand.

Laat je niet verlijden tot het kopen van dure tussendoortjes,toetjes ed, met leuke poppetjes die zijn helemaal niet nodig.

Wassen hoeft ook niet heel veel te zijn, waarom kleertjes dagelijks in de was, zit er een vlekje op dan poets je dat eraf met wat schoon water.
Ik heb met drie pubers meer was als toen ze baby waren, spijkerbroeken van jongens van 2 meter nemen veel meer ruimte in in de wasmachine dan die van een baby :)
Zorg altijd voor een volle machine, zet slabbetjes of echt vieze shirtjes een nachtje in de biotex, zo kun je 'opsparen' voor een volle machine.

Speelgoed is in de kringloop winkel goedkoop, maar ook dat kan je met vriendinnen oplossen, wissel eens een maand om van puzzeltjes, hebben ze weer eens iets nieuws.
Wissel ook zelf het speelgoed af, zorg voor een kleine overzichtelijke hoeveelheid om mee te spelen, berg de rest op. op zolder. Na een tijdje ruil je het weer om, lijkt het ineens nieuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de wisselingen en uitwisselingen van speelgoed.
je hebt al veel tips, wil ik toch nog graag iets zeggen over die kleren die maar een beetje vies zijn er waarvan je vindt dat je ze moet wassen.

Vooral met kinderen in de leeftijd van die van jou: die kunnen in 5 minuten vies zijn, zo kun je om blijven kleden én wassen. Bespaar jezelf de tijd en de moeite en was toch minder, VOORAL als je een dagje thuis bent.

Stinken doen ze nog niet want ze zweten nauwelijks en wat ze zweten ruikt nog prettig. Ik dacht bij een paar vlekjes uiteindelijk, wie kan nou vaststellen of die van gisteren zijn of van de lunch van 10 minuten geleden, nou dan. Alleen als een baby melk opgeeft gaat dat natuurlijk wel stinken maar voor de rest...

Deed ik zelfs wel eens met kleren van mezelf die verder nog fris waren, zat ik op mijn werk en zag ik iemand (je hebt van die pietlutten) naar een piepklein vlekje op mijn arm kijken, dan zei ik altijd heeeeel verbaast: ach gut, heeft er ongemerkt vanmorgen toch iemand zijn mond aan mijn arm afgeveegd, mooi niet dat was gisteren al zo maar dikke pech.

Scheelt bijna de helft van je was uiteindelijk
amigo
13 jaar geleden
Bij goedkopere winkels boodschappen doen