Is het gevaarlijk om zelf je oren schoon te maken met een wattenstaafje?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Mode
2.4K

Het beste antwoord

Nee, niet zolang je dit voorzichtig en met mate doet. Het slijm in je oren zit er met een reden, namelijk om ze goed vochtig te houden zodat ze niet uitdrogen. Het is dus niet goed om ze 5 keer per dag schoon te maken want dan drogen ze uit. Waar je ook mee moet oppassen is ze te diep je oor in steken. Daar zit namelijk je gehoorsoorgaan, met als eerste je trommelvlies. Als je dat aanraakt kan dat voor gehoorsbeschadiging zorgen. Dit zit echter best diep, dus zolang je niet echt gaat schatgraven zal je die niet zo snel tegenkomen. Zolang je voorzichtig bent is er dus niks gevaarlijks aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is iig gevaarlijker dan het achterwegen laten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo lang je niet te diep gaat met dat ding is het niet al te gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn oorbeschermingsaanmeetmeneer vertelde mij: "Als je er niet met je vinger bij kan, laat het dan zitten. Je lichaam maakt dat oorsmeer niet voor niks"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nooit je oor schoonmaken, alleen bij doofheid. Want de functie van oorsmeer is de bescherming van de huid in de gehoorgang tegen vocht en beschadiging. Stof, bacteriën en virussen van buiten het oor worden in het oorsmeer opgenomen. Ook houdt oorsmeer het trommelvlies soepel.

Als je oor verstopt zit ga langs de dokter om het uit te laten spuiten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Watten staafjes zijn niet echt gevaarlijk. (behalve natuurlijk als je zo diep steekt dat ze je hersens raken.) Het is alleen niet echt handig. Je duwt de oorsmeer er namelijk vaak dieper je oor mee in. Dit kan dan zorgen voor verstoppingen.
Normaal gesproken is er in je oor een balans waardoor er niet te veel en niet te weinig oorsmeer is. Als die balans weg is heb je een probleem. Als je teveel met wattenstaafjes rommelt kan dit de balans verstoren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dat is niet gevaarlijk. Zolang je een wattenstaafje niet tediep in je oor steekt is er niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja het is gevaarlijk je heb een grote kans om je hoornvlies kapot te prikken