Wat zijn algemene regels om als man elegant over te komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet galant maar elegant. Dus niet boertig en lopen als een patattenzak zoals men zegt en dies meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus "niet lomp" en daar is wel goed bij bij voor te stellen....

Het beste antwoord

Je schrijft niet of je dit prive bedoelt of in een werksituatie. Hierbij een paar tips hoe je je op je werk dient te gedragen ("werketiquette"):

1. Dagelijkse omgang met collega's
Behandel je collega's met respect. Dat zit hem vaak in kleine dingen, zoals: kom altijd op tijd. Zorg dat je werk en bureau er verzorgd uitzien. En het spreekt van zelf dat dat ook geldt voor je lease-auto. Natuurlijk vul je het papier of de toner bij als je als laatste het kopieerapparaat gebruikt. Wees vriendelijk en beleefd. Vraag of je mag roken. En wil je meer weten over de bedrijfscultuur wanneer je pas bij een bedrijf werkt, ga dan eens lunchen met een collega.

2. Dresscode: alledag en bijzondere gelegenheden
Als de eerste indruk slecht is, krijg je nooit meer een tweede kans. De inhoud van wat je zegt is minder belangrijk. Er wordt gelet op je uiterlijk en hoe je je gedraagt.
Het kostuum is nog steeds belangrijk in het zakenleven. Het standaard pak is grijs of donkerblauw. Vrouwen hebben meer keuzes. Maar ook voor hen geldt dat het zakelijke pak maar één kleur of dessin heeft. Je schoenen, voor mannen zwart of bruin, zijn altijd gepoetst. Als je geen contact met klanten hebt, kun je natuurlijk voor informele kleding kiezen.
Wat trek je aan voor een uitstapje met een klant? Staat er casual op een uitnodiging, dan mag je in vrijetijdskleding komen. Houd rekening met de gelegenheid. Een warme trui als je met een zakenrelatie gaat zeilen of een nette broek met een shirt als je gaat golfen. Voor de meeste zakelijke etentjes is een pak een prima keuze.

3. Omgangsvormen bij zakelijke diners en uitstapjes
Hoe gedraag je je tijdens een bedrijfsfeest of zakelijk diner? Ook al is de sfeer informeel, je bent nog steeds aan het werk. Er zijn allerlei regels voor een chique diner, lees deze van tevoren even na of vraag het aan een vriend(in). Eventueel kun je een cursus volgen, waarbij je zo'n diner kunt oefenen.
Een bedrijfsfeest is informeler. Maar ook al ben je onder collega's: je bent nog steeds niet in je privé-tijd. Let op je drankgebruik. Vraag van tevoren of je mag roken, houd rekening met je tafelgenoten. En vergeet niet: leg je servet op je schoot en begin met je bestek van buiten naar binnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je je eens goed wilt laten informeren; koop of leen een goed etiquetteboek. Let wel op: de "omgangsregels" veranderen nog wel eens, houd hier rekening mee om niet "ouderwets" en achterhaald over te komen, ondanks je goede bedoelingen. (-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Goed taalgebruik, goede manieren en houding getuigen in mijn ervaring veelal van klasse. Zou galant misschien een beter woord zijn? Elegantie klinkt zo vrouwelijk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees 'voorkomend'......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elegantie vind ik absoluut niet vrouwelijk klinken. In mijn ogen is het iets heel positiefs, ook voor mannen.
Zoals eerder gezegd, is taalgebruik en houding heel belangrijk denk ik. Je manieren, de manier waarop je kleed, waarop je beweegt.. Hoe je antwoord geeft op vragen en welke vragen je stelt. Beleefd zijn en toch grappig.
Ik denk dat het een moeilijk iets is om goed te beschrijven.. Ik denk dat een positieve, charmante houding het beste is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is het beste antwoord tot nu toe! Bedankt! Maar hoe loop ik dan best elegant zonder echt vrouwelijk te zijn? *-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, ja, dat is moeilijk te beschrijven denk ik. Niet lomp als een zoutzak erbij lopen (als je snapt wat ik bedoel), maar recht op en met je voeten recht vooruit. Ik zie best vaak mannen met hun voeten 'uit elkaar' lopen en in mijn ogen is dit minder elegant, bijvoorbeeld.
Ik denk dat sierlijk lopen pas echt vrouwelijk wordt, wanneer er meer dingen zijn die vrouwelijk genoemd kunnen worden: bijvoorbeeld het dragen van make-up, of lang haar in laagjes of iets dergelijks.. je snapt mijn punt denk ik wel :).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
InVinoVeritas:
Ik vind dat je in de andere antwoorden juist heel gedetailleerd antwoord krijgt op je vraag.
Losjes bewegen - dus hoe je moet lopen - is niet precies te omschrijven. Hangt er van af hoe je bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk hangt het er van af hoe je bent, maar het is niet onmogelijk te leren.