Wie verzint er dat er dingen mode worden?

Steeds meer nieuwe en terugkomende trends.. Bijna iedere designer heeft dezelfde trends in zijn/haar collectie verwerkt maar waar komen die trends dan vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.1K

Het beste antwoord

Modeontwerpers en de mens werken doorgaans samen. Mensen op straat geven het tempo aan waar ze aan toe zijn op modegebied. Ze geven hun recensie, zeg maar, door juist die kleding te kopen en die kleding in de rekken te laten hangen.
Modeontwerpers reageren hierop. Hoewel.. de ene modeontwerper is de andere niet.
De een reageert heel direkt op de tendens en ontwerpt voor de massa.
De ander reageert graag op zijn eigen gevoel en trekt zich minder aan van de wensen van mensen op de straat. Hij/zij geeft gehoor aan zijn creativiteit en zijn drang om te scheppen. Is eigenzinnig. Zijn/haar ontwerpen liggen daardoor misschien veel verder weg van wat de mensen op straat eigenlijk willen.
Hierboven staat het verschil beschreven tussen bijvoorbeeld Erin Wason (voor Vero Moda)en JP.Gaultier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De pubers op 't schoolplein want die schelden mekaar 't hardst verrot als de ander niet meedoet met de mode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trends ontstaan vanzelf omdat 1 persoon of een klein groepje aan iets begint. Dat wordt in sommige gevallen opgemerkt door een trendwatcher, die daarmee naar het bedrijf stapt, waar hij/zij voor werkt en probeert het zo nog groter te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trends ontstaan op straat. Modebedrijven huren trendwatchers in om originele ideeen te spotten. Die worden door de designers gebruikt en omgezet naar hun eigen stijl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekende ontwerpers pushen een nieuwe collectie met
kleuren/designs de markt op en daardoor zijn zij toonaangevend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De trendmakers hebben een neus voor wat een trend zou kunnen worden. Op basis van wat mensen nu mooi vinden. Ze proberen zo nu en dan wat uit en als het een succes is, dan is het dus een trend.

Hun 'voeding' komt uit iedereen, het volk. Als wat ze bedenken aanslaat hebben ze een goeie neus ervoor, anders zijn ze geen goeie trendsetter en zoeken ze een andere baan.

We zij het dus zelf..... het is de markt...

Een alternatief is er niet (gelukkig). Stel je voor dat een commissie of experts het domweg voor het zeggen hadden. Zou niet best zijn denk ik. Het is een organisch iets.
Ontstaan, groei, bloei, en weer weg. Zonder dat er een 'hand' achter zit. Natuur heet dat:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je mode-ontwerper... En die mode-ontwerper die net toevallig iets gemaakt heeft wat aanslaat, is de trentsetter, mag rijk en beroemd worden en dan loopt iedereen in dezelfde outfit... De duurdere heren en dames moeten dan een duurdere versie daarvan hebben, zoals van alles trouwens en dan is iedereen tevreden totdat er weer een nieuwe trent aan komt waaien en zo komen we onze jaren wel doorheen in de mode...