Is 2 keer per dag douchen 'slecht' voor je?

Ik hoorde dit een... Is dit waar? Komt dit door 'overmatig' shampoogebruik?

's ochtends douche ik altijd, net als na het sporten. 3 of 4 keer in de week douche ik dus zeker wel 2 keer op een dag.

Wat kunnen de gevolgen zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
21.4K

Het beste antwoord

Dat ligt er een beetje aan: als je iedere keer je haar wast, is dat niet goed voor je haar. Ook je huid lijdt eronder als je iedere keer zeep gebruikt (of douchegel). Dit soort producten drogen je huid uit. Als je perse 2 maal per dag wilt douchen, wat ik me kan voorstellen als je veel sport, zou ik er voor kiezen om me de 2e keer alleen af te spoelen, zonder gebruik van zeepproducten.

En als laatste is 2x maal per dag douchen ook niet goed voor je portemonnee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Mijn huisarts heeft de suggestie bij mij wel gewekt dat (een overmaat aan) zeep, shampoo en dergelijke bepaald niet goed voor je huid is en dat het lichaam een zekere balans probeert te handhaven die daardoor verstoort wordt.

Natuurlijk zijn er situaties te bedenken waarbij je er niet aan ontkomt om meerdere keren per dag te douchen, zoals jij aangeeft met sporten, maar bijvoorbeeld ook bij warm weer wordt het meer gedaan.

Je zou natuurlijk wat vaker gewoon alleen met water kunnen douchen, maar of dat de oplossing is weet ik niet, ik weet namelijk uit ervaring dat bepaalde lichamelijke dingen die soms als vies worden ervaren juist sneller vies worden als je ze wegspoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"ik weet namelijk uit ervaring dat bepaalde lichamelijke dingen die soms als vies worden ervaren juist sneller vies worden als je ze wegspoelt" Misschien ben ik nog niet helemaal wakker, maar... Wat bedoel je hier precies mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit hier te denken aan bepaalde transpiratie, vet haar, smegma en nog een paar zaken. Het is mijn ervaring (en dus zeker niet representatief voor iedereen) dat sommige van dit soort dingen heel snel vervangen wordt door het lichaam als je het er grondiger afwast, soms maakt daarbij het al dan niet gebruiken van zeepprodukten ook nog verschil. Als ik wat minder was / douche dan herstelt zich vrij vlot (een aantal dagen) een soort balans, waardoor het ook weer minder noodzakelijk is om bepaalde dingen te wassen.
Het is volgens mij niet slecht voor je in de zin dat je ziek kan worden ofzo maar wat wel kan gebeuren is dat je huid ontzettend gaat uitdrogen. Elke keer als je doucht haal je nl door het doucheschuim het (vettige) beschermlaagje van je huid af. En het zelfde gebeurd met shampoo. Je haalt de vetlaag van je hoofdhuid af en daarmee dus de beschermlaag. Met als gevolg dat je haar steeds sneller vet word omdat je lichaam dat laagje elke keer weer moet aanmaken. Mijn kapper zegt dat ong 3 keer per week je haar wassen genoeg is. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Maar als je zoveel doucht is het misschien wel handig om je in te smeren met een goede bodymilk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Douchen is niet slecht, als je het maar zonder zeep en shampoo enzo doet...
De gevolgen kunnen zijn dat de huid niet dat kan doen waar het toe in staat is... De huis maakt het een beetje vettig en dat is nodig tegen uitdrogen en tegen indringers...
Als je dat er steeds vanaf weekt, dan is dat niet behulpzaam voor de huid... Dus je krijgt wellicht een droge huid en wellicht kun minder goed tegen uv-straling...
Dus douche zo vaak je wil, maar dan zonder zeep of shampoo, dan kan het geen kwaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de positieve gevolgen voor je geestelijk welbevinden eventuele lichamelijke nadelen verre zullen overtreffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon 1 keer in de week je wekelijkse wasbeurt, en dan heb je nergens last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
te veel douchen is ook niet goed voor de huid en dan bedoel ik ook zonder zeep of shampoo .
het zorgt ervoor dat vet laag weg wordt gespoeld en dat veranderd de natuurlijk balans van het huid zelf..

te veel shampoo is zeer schadelijk voor haren .
misschien een keer per 2 dagen .
maar te veel shampoo zorgt voor haar uit val op lange termijn .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
s'zomers douche ik dagelijks wel 5 tot 7 keer per dag.
Verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik niet meer werk en een eigen zwembad heb; na elke keer zwemmen douche ik me. Belangrijk is niet steeds shampoo oid te gebruiken, maar wel regelmatig een vochtinbrengende creme om je huid in goede conditie te houden. (op het eind van de dag)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teveel douchen droogt je huid uit. Ik sluit me aan bij alles wat de voorgangers hiervoor hebben gezegd. Buiten dat het je huid uit droogt kan je weerstand door teveel douchen afnemen. Je haalt het beschermlaagje wat je huid opbouwt elke keer weer weg. Hierdoor zou je eerder ziek kunnen worden bijv.