waarom is het bijna verplicht tegenwoordig om je te scheren als vrouw?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
5.7K

Antwoorden (32)

sommige mannen houden niet van flossen. ;)

Toegevoegd na 9 minuten:
(doordenkertje)
===========

tenminste, ik niet.

is tenminste een eerlijk antwoord

Toegevoegd na 25 minuten:
zie reacties op de vraag, er kan meerdere lichaamsdelen geschoren worden....

begrijp dus de minnen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We snappen m...pfff beetje oppervlakkig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijzonder hoor!
10 voor en 19 tegen, dat zie je niet veel!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ eddijst, Er word wat gevraagd, ik geef daar eerlijk antwoord op vanuit mijn ervaring... En dat mensen daar een min voor geven, klopt in mijn optiek niet. Het antwoord kan immers niet fout zijn. Als andere mensen meer waarde hechten aan een ander antwoord geven ze daar maar een plus voor, en geen min voor de mijne. Maar wel leuk dat het zoveel plussen en minnen oplevert, alleen om de reden dat het toch leeft onder de GV'ers. Jammer dat er geen discussie gaande is vwb mijn antwoord..... haha. @ Dannis,
Dat is een persoonlijke vraag die u mij stelt.
Daar hoef en wil ik geen antwoord op geven.
Vanwaar uw nieuwsgierigheid?
flyingcrow
13 jaar geleden
Zo is het tanja!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21 voor en 30 tegen dus slechts -9, valt nog best wel mee, maar 21 voor is ook wel erg veel!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel een waardevol antwoord! Dus zo zie je maar, iedereen denkt er anders over.
Ach de minnen zullen wel komen omdat vrouwen zich......Vul het maar in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
34 minnen xD
Het is natuurlijk je eigen keuze of je dat doet of niet.

maar het ziet er gewoon verzorgder uit, en het lijkt ook mooier, vooral in de zomer als je een topje aan hebt en er zit een bos haar onder de oksel dan lijkt dat gewoon wat raar.

Het is gewoon dat bijna iedereen het doet. dat het daarom opvalt als je je niet scheert, daardoor voel je je misschien verplicht om het ook te doen.
13 jaar geleden
Een mens is een kuddedier, en wil graag ook bij die kudde horen, dus als veel mensen Uggs of crocs schoenen dragen, dan willen veel anderen het ook.
Als veel vrouwen zich scheren, willen de andere niet achterblijven en ga je, je bijna verplicht voelen mee te doen.
Er komt wel weer een tijd, dat niet scheren weer helemaal 'in' is en dan zullen ze lachen om dit modeverschijnsel.
Als je vroeger met een versleten broek naar school moest, liep je voor gek en je schaamde zich hier voor, nu koop je ze zo in de winkels en zelfs filmsterren lopen met versleten broeken, maar misschien juist wel daar door!
Vroeger zal je kerels met kale koppen, de skinheads, nu is het mode en zie je het overal.
Alleen waarom de vrouwen ook hun oksels scheren en het bij de mannen stoer staat om het niet te doen, ligt wat moeilijker.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog even en we schamen ons er voor, zoals we geboren zijn, hier een velletje strak trekken, beetje botax, daar een opvulstukje, wat scheren, ja ze hebben nu zelfs ook kontopvullers voor vrouwen, het moet toch niet gekker worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stoere Bodybuilders scheren hun oksels wel! Maar mooi antwoord, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja die wel, die zijn zo glad als een aal ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, ik ken toch ook veel mannen die hun oksels en zelfs vele andere lichaamsdelen scheren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
watjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het doorgeven Ed... ;-)
Jij bent trouwens sowieso erg behaard... ;-)
flyingcrow
13 jaar geleden
Heel goed antwoord eddijst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het bij een man ook veel verzorgder als de oksel haren een beetje bijgehouden worden. Bijv. een beetje bijknippen zodat er niet een hele pluk shag onder de armen vandaan komt. Ik begrijp ook niet zo goed dat het bij een vrouw gezien word als verzorgd en een man dan een watje wordt genoemd. Ik denk dat tegenwoordig steeds meer mannen hun okselbeharing bijwerken, en een nog grotere groep hun schaamhaar. Enne waarom niet? Als een vrouw dat doet vinden ze dat ook prettiger/ schoner/ mooier.
ik vind het netter en "schoner" staan.
maar goed het is je eigen keuze die niemand voor je mag maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen wet die je gebiedt om je te scheren. En persoonlijk vind ik enkele haren hier of daar als vrouw niet onesthetisch, en ook niet storend.

Ik herinner me dat ik als kind een hele tijd heb staan kijken bij een kraam waar een vrouw bezig was suikerspinnen te draaien. Als de spin klaar was, dan gebeurde het.... ze hief haar arm op om de spin aan de koper te overhandigen. En onder haar arm hing een enorme bos haar. Zoiets had ik nog nooit gezien. Ik werd weggejaagd van de kraam: Wat sta je daar toch te kijken?

Kijk, zo n bos zou ik altijd verwijderen. Maar een paar haren, we hoeven ons voor een schoonheidsideaal niet helemaal van alles aan te schaffen. Mensen hebben haren op sommige plaatsen, en zolang het hygienisch blijft, ach....
Vanuit de thuiszorg kan ik nog veel smeuiger verhalen vertellen, maar dat laat ik maar.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In veel landen is het een cultuurverschijnsel. In de jaren 70 en 80 was het hier heel normaal dat je je als vrouw niet scheert. Het is dus een mode verschijnsel. Het is overgewaaid uit Amerika. Ikzelf vindt het niet zo erg als een vrouw zichzelf 'daar' niet scheert. Maar behaarde benen en/of een snorretje kan mij niet zo bekoren......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een modeverschijnsel en een bos haar past niet bij het beeld er als een tiener uit te willen zien; ook hier speelt het er steeds jeugdiger uit te moeten zien een rol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okselhaar geeft bacteriën extra kans om te ontwikkelen en vermenigvuldigen. Een kale oksel zweet minder en eventueel extra aangebrachte deodorant werkt beter.
In de schaamstreek is het puur esthetisch volgens mij. Hoewel synthetische kleding zorgt vooral waar het strak zit (in het kruis) voor meer broei en dus ook geurvorming (aangezien huid overal zweet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, haar is er voor bescherming. Een huisarts vertelde mij eens dat okselhaar bescherming is voor de longen (temperatuur).
Niemand kan je dat verplichten. Het al dan niet wegscheren van lichaamsbeharing is onderhevig aan de mode, en daar kun je aan meedoen of niet.

Dertig jaar geleden scheerden vrouwen hun schaamstreek niet of nauwelijks, nu is het allemaal kaal wat de klok slaat (zie ik tenminste in de sauna). Wat betreft de schaamstreek is het een trend die is overgewaaid uit de porno-industrie.

Het scheren van oksels en benen is volgens mij al lang normaal onder vrouwen. We vinden dat er gewoon mooi, fris en strak uitzien; ik denk dat het eerder uit esthetisch oogpunt is dan uit hygienische overwegingen ofzo.

Bij bepaalde mannen (type sportschool, beach hunk) zie je nu de trend dat ze hun borsthaar wegscheren en ook de haren onder de navel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent je niet verplicht te scheren. Net zomin als een man zich "moet" scheren.
Maar over het algemeen vinden de meeste vrouwen een geschoren man frisser dan een met een baard.
Ditzelfde geld voor mannen ten aanzien van vrouwen.
En is ook van toepassing op oksel en schaamhaar.
Als je actief date zul je merken dat het als hygienischer ervaren wordt.
Er is natuurlijk ook een groep struikrovers die wel van de nodige camouflage houd.
En er is in sommige landen ook al weer wat meer vraag naar beharing maar voorlopig in nederland (gelukkig) nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op een of andere manier is het door een meerderheid de norm geworden dat vrouwen hun lichaamshaar dienen te scheren die meerderheid acsepteerd afwijkend gedrag niet en probeerd het verloren schaap door kritiek op het afwijkend gedrag te attenderen zodoende ontstaat er bij dat persoon de druk zich maar aantepassen en zich dan maar te scheren

Toegevoegd na 15 uur:
leden van die die meerderheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verplicht ben je zeker niet... ik weet niet beter als dat ik benen, oksel en schaamstreek scheer. Zelf vind ik het fijner, voelt beter en hygiënischer.
Maar dat is persoonlijk. En als jij het niet wilt doen... lekker zo laten toch :) (scheelt je nog hoop werk ook)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat niemand een vrouw met haren op haar tanden wil...............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook scheren is het volgen van een trend, Je doet mee of je doet het niet. Jij bepaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoveel antwoorden en niemand heeft de industrie nog genoemd.
De mode van scheren is overgewaaid uit de VS, waar anders?
Onder het mom van hygiënisch is de verkoop van scheerspul gigantisch gestegen,apparaten, mesjes, smeersels, gels, bedenk het maar, allemaal kassa voor unilever en consorten.
En dan nog de Bladen, die moeten ook ieder seizoen weer met iets nieuws komen he? Dusja, we hebben de oksels gehad, de siliconen lippen,de siliconen borsten, de botox, de hippe scheerpatroontjes, het wachten is nu op de siliconen billen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen houden vrouwen van mannen die glad en fris geschoren zijn en niet met baarden lopen. Welnu, het omgekeerde geldt ook, mannen houden ook van "glad". Okselharen staan vies en zorgen vaak ook wel voor wat onprettige geuren en wat ons betreft mag ook de "benedenbaard" van de dames netjes bijgetrimd zijn. Verplicht is het natuurlijk allemaal niet, maar wel zo prettig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn hartelijke dank voor alle neerwaartse duimpjes. Toch blijf ik denken dat ik met mijn antwoord aardig in de goeie richting zit.
als ik enkele antwoorden lees denk ik : daar gaan we weer. een vrouw wordt in een keurslijf gedrongen waarin ze moeten passen om echt volledig "vrouw" te zijn : lief, zacht, nooit grof, altijd verzorgd, zonder beharing etc.. Met andere woorden; de vrouw als baby.
als tegenreactie scheer ik mezelf helemaal niet meer, behalve in mijn gelaat omdat ik een vrouw met baard zélf niet mooi vind. de meeste commentaar hierbij krijg ik van andere vrouwen die luidop hun zeg doen over de zwarte haren op mijn benen in de zomer. met andere woorden : het is er goed opgepompt blijkbaar.
mijn partner (een man) was bij het begin van onze relatie ook absoluut anti-haar. hij scheerde zelfs zijn eigen beharing af... maar is daar nu ook mee gestopt en voelt zich er beter bij.
het is dus bijlange na niet verplicht, we hebben een norm geschapen en daar houden we ons aan vast. het vergt wel wat lef om tegen die norm in te gaan natuurlijk, maar laat je aub niet wijsmaken dat okselhaar onhygiënisch e.d. Haar onder je oksel vangt juist zweet op, dat kan je met deo niet evenaren. en het is ondertussen bewezen dat zweetwerende deo niet meteen gezond is. ook schaamhaar (zeker in de lies) vangt zweet op : vele vrouwen raken daar geirriteerd na het scheren en behelpen zich met talkpoeder e.d.
ik zou dan ook adviseren : doe gewoon waar je zelf zin in hebt. wil je je zélf om één of andere reden scheren, gewoon doen. wil je het niet, laat je dan niet verplichten. het is jouw lijf en jij bent hierover de baas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet helemaal niet als jij jezelf fijn voelt ook al ben je niet geschoren moet je het niet doen....

Zijn verwachtingen van andere mensen en de maatschappij en daar moet je niet op in gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verplicht ben je niets...
als een vrouw zich scheert doet ze dit om persoonlijke reden...
ik hou ook niet van okselbont, ik vind t vies...
en benen zonder haren zien er verzorgd uit..
ook de schaamstreek, t hoeft niet kaal maar netjes binnen de V...
zeker als je vaak gaat zwemmen , staat t netjes in plaats van een pruik die buiten je broekspijpen komt, en waar je menig vraagteken bij zet, of er ook krulspelden in worden gezet...
dus ik vind het netter maar niet verplicht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een mode item geweest en inmiddels een gewoonte geworden in onze cultuur voor de meeste vrouwen. Mannen vinden het aantrekkelijker om een vrouw te hebben, die er vrouwelijk uit zien. En daar past in deze tijd geen oksel haar e.d meer in. Er zijn veel vrouwen, die het niet meer doen, wat prima is. Maar ik weet zeker dat ze twijfelen als ze opnieuw verliefd worden en voor het eerst een afspraak hebben. Maar je bent niks verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het volstrekt abnormaal dat meisjes van 12 of 13 tegenwoordig alles van onderen kaal scheren, terwijl ze nog niet eens weten wat seks is. Voor wie doen ze dat? Het scheren van oksels en bikinilijn heeft een duidelijke functie: het is prettig om niet tegen zwetende okselharen te hoeven aankijken en het is ook prettig als er niet al teveel haren uit je bikinibroekje piepen. Een kale onderkant kan ook een functie hebben als je een seksuele relatie hebt en het allebei fijn vindt dat er "niks in de weg zit". Dan hebben we het over volwassen relaties. Met het kaalscheren van de onderkant door heel jonge meisjes, is ook het topless zonnen verdwenen. Ik vraag me ernstig af hoe het zit met de emancipatoire verworvenheden van de afgelopen decennia. Maak me daar zorgen over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mis nog een insteek, dus bij deze; in het evolutiemodel van de mens, heeft haar zijn functie verloren, we kleden ons immers. waar we ons niet kleden (op het hoofd , hoort haar weelderig de lichamelijke gezondheid uit te stralen.
De mens "pimpt "zich dan naar het evolutionair verwachten toekomstmodel, waarbij ik mij afvraag of dat wel een juiste visie is.
het scheren van man en vrouw heeft ook te maken met Aziatische invloeden, waar de lichaamsbeharing van nature anders is dan hier, daar valt niet veel te scheren.
Opvallend genoeg zie je in Azie (ik heb het over het verre oosten) vrijwel uitsluitend Europese/Amerikaanse blanke vrouwen en mannen op grote reclameposters staan en zelden knappe oosterse schonen.
Ik vond dat verbijsterend, vlieg je zowat de halve wereld over en vat ziet je, Philips, Heineken en zeer veel posters en reclame met zeer Nederlandse meiden en jongens (wel geschoren) als schoonheidsideaal.
Dat heeft mede te maken met het gegeven dat vooral in de mode maar ook in de reclamewereld sommige ontwerpers een niet doorsnee-geaardheid hebben en daardoor hun smaak opleggen aan de grotere groep (wij dus) en wij volgen dat braaf op.
Tevens betalen we ons blauw aan ontharing, lichaamsverzorging en esthetische chirurgie en lopen we achter de modegrillen van excentriekelingen aan.
Dat is dus geen evolutie maar een regressie, mensen conformeren zich teveel naar de groep en ontwikkelen hun individuele eigenschappen te weinig.
Mensen worden dan teveel gereduceerd tot sixpacks en boobs wat ik erg jammer vind, Die buitenkant gaat veel korter mee (wat het modebeeld betreft) dan de binnenkant.
Wat ik mooi vind laat ik buiten beschouwing want dat voegt niets toe aan het antwoord.
Ik geef een eigen mening weer, niets is als persoonlijk of als beledigend bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat iedereen zelf mag beslissen of hij/zij alles wegscheert of niet. Niet naar anderen luisteren wat zij vinden. Heb zelf een mening en doe wat jij wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat eigenlijk wel raar dat als vrouw van je verwacht wordt dat je je scheert, terwijl er bij een man niets over gezegd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je voelt je schooner,het oogt mooier en je ruikt frisser.
Als je gaat sporten is het toch veel beter om je te scheren,t'is toch geen zicht met die sponzen onder je oksels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat een aantal jaren geleden het ongewoon was voor vrouwen om zich te scheren. Volgens mij onbekend?

Er zijn nog wel oudere tv reclames te vinden op het internet waar je vrouwen ziet met veel okselhaar terwijl ze reclame maken. Ik denk dat mensen uit het buitenland hier ook een grote invloed hebben gehad.

Maar geschoren vrouwen zien er netter uit en meestal/soms ook mooier, waar mannen op vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Je voelt het als een verplichting omdat de meeste vrouwen het wel doen en veel mannen aangeven dat ze dat prettiger/ schoner vinden Als je daar boven kunt staan ben je niets verplicht en kun je gewoon doen wat je zelf het prettigst vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag het natuurlijk zelf weten, maar veel mannen vinden het wel zo fris als je je scheert. En ik vind het persoonlijk ook wel fijn bijvoorbeeld als ik ga zwemmen of douchen.
Maar uiteindelijk mag je toch zelf kiezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook 100 andere reacties op De Telegraaf vinden, waaronder deze :"Ik vind het een zeer ongelukkig modebeeld. De haren hebben een functie. Veel vrouwen smeren als ze geschoren zijn ook nog eens anti-transpirant onder de armen. Resultaat: alle poriën dicht en geen afvoer van zweet onder de armen mogelijk. Nog een resultaat? Borstkanker. De afvoer van de lymphen is verstopt -- en in de deodorant zit aluminium -- dat zèèr slecht is voor de mens. Ga lekker door zo, niet zo gek dat borstkanker explosief stijgt."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een plusje, fatamorgana! het verband tussen borstkanker en transpiratiewerende middelen is al meermaal aangetoond...
Het is absoluut niet verplicht, maar ik snap je vraag wel.
Stel je scheert je oksel niet en staat in de winkel naast een vrouw... Til dan je arm maar eens op om iets van de bovenste plank te pakken... Ik wed dat die vrouw dan ook denkt van BAH!...

Als ik 3dagen mijn benen niet heb geschoren durf ik al niet in een korte broek te lopen, want ik ben 'bang' dat mensen denken van bah kijk die benen...

Het is dus niet verplicht, maar het is gewoon de angst van veel vrouwen dat andere gaan denken dat je 'vies' bent.

Best vervelend altijd dat scheren weer omdat je bij jezelf denkt dat andere dan over je gaan oordelen.

Maar goed van de andere kant vind ik het ook weer heerlijk aanvoelen als ik net uit de douch kom met lekkere zachte benen enzo... Dus van de andere kant is dat ook weer een goeie reden waarom vrouwen (ik tenminste) scheren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is absoluut niet verplicht. Laat je niet onder druk zetten van alle invloeden die wijzen naar de ideale uitstraling en aantrekkelijkheid. Jij wilt uitstralen wat je wilt en wie je bent en het blijft altijd de eigen keuze om te doen waar je jezelf prettig en op je gemak bij voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt in de westerse wereld als knap/beau gezien