waarom bestaat het getal "0"

Als we tellen beginnen we bij 1. Waarom bestaat het getal 0 dan?
Natuurlijk hebben we na de 9 een 0 nodig maar daar konden ze ook wat anders voor verzinnen.
Wat heb je aan het getal 0 aangezien het niets aangeeft en waarom bestaat het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve cijfermatig heeft de nul ook een andere betekenis.
Daar wil ik verder niet op in gaan.
Maar de mooiste nul vind ik persoonlijk die de belasting-
dienst gebruikt als ik niets hoef te betalen.

Het beste antwoord

Nee, de verklaring dat we de nul moeten hebben om 'niks' aam te geven is even onjuist als de verklaring dat we de 0 nodig hebben om 10/100 enz te kunnen aangeven.

Het getal 0 is er om aan te kunnen geven dat als je 3 koeien hebt en je verkoopt er 3, dat je dan 0 koeien overhoudt. Dat is niet hetzelfde als 'niks' Er is natuurlijk wel een relatie; 'niks' komt uit een ander telsysteem: 'weinig', veel','niks'.... terwijl 0 komt uit een systeem 0.1.2.3.... Het begrip 0 hebben we doorgekregen uit de islamitische wetenschap, zoals nagenoeg alles, na de middeleeuwen. De wiskunde kon zich in het Westen zonder de 0 niet verder ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord +

Andere antwoorden (10)

In de laatste zin van je vraag staat het antwoord.
Nul geeft "niets" aan.
Soms zijn er bijvoorbeeld nog nul dropjes over.
Aan het getal 1 heb je dan niets.
Ook niet aan het getal miljoen en ook niet aan -1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders bestond getal 10/20/30 100/1000 enz's ook allemaal niet.. 0 is een belangrijk getal dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hadden ook verder kunnen tellen vanaf 11 en dan 12 ect. dus dat ze de 10, 20, 30 gewoon overslaan
-1 dus
Natuurlijk bestaat het cijfer 0 om aan te geven, dat er ook zoiets bestaat als niks. Je zegt zelf al, dat we na de 9 een 0 nodig hebben en waarom er iets anders voor verzinnen als 0 voldoet?
Bovendien geeft 0 wel degelijk iets aan, zoals bijv. in 0,009 of 9.000.000.
Daarom bestaat het cijfer 0.
Je zou er elk willekeurig figuurtje voor kunnen gebruiken, maar 0 volstaat prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beetje hetzelfde als waarom noemen we stoel stoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra je één zegt, ben je eerder (onbewust) al begonnen bij nul. Want voordat je er ergens één van hebt, heb je nul. Voordat die appel daar lag, had je nul appels.
Het getal nul komt veel vaker voor: ik heb nul Ferrari's, nul Volvo's, nul strandhuizen, nul kranten op mijn bureau liggen, nul kerncentrales in m'n achtertuin, etc.

"iets anders verzinnen"
Ja, je had 't ook zero of nill of kuweh of plutgi kunnen noemen, maar 't zou dezelfde betekenis gehad hebben. Natuurlijk kan je ook kijken naar de herkomst van 't woord nul: "Het woord nul vindt zijn oorsprong in het Latijnse nullus (geen)." (Wiki.)

"waarom bestaat het"
Het is gewoon een aanduiding voor niks, nada, noppes, geen. Da's heel logisch. Hoe moet je anders zeggen dat je niks bij je hebt? Ik heb nul euro, ik heb geen euro's, ik heb noppes bij me: betekent allemaal 't zelfde.
Wat zou je anders moeten zeggen? "Ik heb minder dan één?"??
Je zou je ook kunnen afvragen waarom er een woord voor 'boom' is bedacht - tja, waarom zou je zo'n ding in vredesnaam een naam geven?
Je zou je ook kunnen afvragen waarom er een woord voor 'aap' is bedacht - tja, waarom zou je zo'n beest in vredesnaam een naam geven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij telt maar één kant op, nl, positief.
Je kunt natuurlijk ook de negatieve kant optellen, -1, -2 enz.
0 ligt precies tussen deze twee in, bestond 0 niet, zou dat dus een grijs gebied zijn, nu is het de absolute scheiding tussen positief en negatief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord: je kunt bovendien heen en weer steeds +1 of -1 Zonder nul kan dat niet. Wil iemand deze meneer een +1 geven. Ik heb te weinig punten.
het had ook een driehoek kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nul is eigenlijk geen getal maar een rekenkundig hulp middel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De nul is een overgang van +1 naar -1 .
En als je er een cijfer ervoor zet bv 1 dan krijg je een 10 en dan wordt de 0 een cijfer .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je € 10 in je zak hebt en je geeft er € 10 van uit, hoeveel euro houd je dan over?
Niet 1, niet een 0,5, maar precies 0.
Daarmeen kun je de vraag van iemand beantwoorden: "hoeveel geld heb je in je zak?" Precies,
€ 0. Wel zo makkelijk vind je niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dan zeg je geen "ik heb 0 euro"
Dan zeg je ik heb geen geld