Kan iemand mij helpen met wiskunde ongelijkheden?

Ik begrijp hoe ik het op de GR moet oplossen en hoe ik aan de antwoorden kom, maar wat ik niet helemaal begrijp is de tekening.
Hoe weet je bv. bij deze vergelijking (zie afbeelding) dat het antwoord x<-4,64 of x>2,464 is en niet -4,464Ik weet dat je het uit de tekening moet aflezen maar hoe weet je welke kant de pijltjes op moeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Het beste antwoord

de vraag is:
los op: x^2 + 2x > 11

dit komt op hetzelfde neer als de volgende vraag:
voor welke waarden van x ligt de grafiek van y = x^2 + 2x boven (want het is groter dan) de grafiek van y=11

dus je gaat de snijpunten berekenen en vervolgens kan je aan de plot van je grafische rekenmachine zien wanneer de 1e grafiek (de parabool) boven de 2e ligt. In dit geval is dat dus links van het linker snijpunt en rechts van het 2e snijpunt.

Hoop dat je het nu snapt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik kan je afbeelding niet zien. Maar als je twijfelt kan je (in dit geval) heel makkelijk bijvoorbeeld x=0 invullen en je antwoord controleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goede tip, +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben (dom, dom, dom) de foto vergeten te zetten, kun je het nu wel zien?
Wat je weet bij een formule als: a.x^2 + b.x + c dat de parabool grafiek met:
a > 0: een punt aan de onderkant heeft (zie je plaatje)
a < 0: een punt aan de bovenkant heeft
Dus kan je dan makkelijk zien dat in het eerste geval (a > 0) het antwoord voor x -> +/- oneindig zelf +oneindig wordt, en in het andere geval (a < 0) het antwoord -oneindig wordt. Daarmee kan je simpel zien of je het interval zelf of de 2 buitenkanten moet hebben.
Let op: de x = 0 invul truuk werkt ook wel, maar alleen als 0 in het tussenliggende interval ligt, wat zeker niet altijd het geval zal zijn.