welk cijfer komt het meest voor tussen 1 en 10

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag pas geleden bij de tv-serie Numb3rs (fbi-serie gebaseerd op wiskunde) dat als mensen willekeurige getalreeksen op moeten schrijven, ze bepaalde getallen vaker gebruiken dan andere. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat de 7 te vaak gebruikt werd, en de 1 te weinig.
Nou moet je niet alles geloven dat tv-series beweren natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat dit wel op een werkelijk feit gebaseerd was.

Antwoorden (8)

Gezien het feit dat computertaal geschreven is met 1'en en 0'en zullen de 0 en de 1 de meest voorkomende getallen zijn.

Tussen de 1 en de 10 wordt lastiger. Meest voorkomend waar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze komen allemaal 1x voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is helemaal de vraag over welk gebied je praat. Als je het bijvoorbeeld over voetbal hebt dan zou ik zeggen de 1.
Maar heb je het bijvoorbeeld over cijfers die studenten halen voor bijvoorbeeld gymnastiek zou ik zeggen de 7 of de 8.
Dus afhankelijk van het gebied waar je over praat dan zou je wat kunnen roepen, anders is het onbegonnen werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tussen 1 en 10 =2 tm 9
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duh
Doe het onderzoek anders zelf, zie bron ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bedoelt vanaf 1 tot en mét 10, dan is dat de 1. Dat cijfer komt voor in het getal 1 en het getal 10.

Als je bedoelt vanaf 1 tót 10, dan is het antwoord dat de cijfers 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9 het meest voorkomen (elk één keer) en het cijfer 0 het minst (geen keer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante vraag! En verassend genoeg is er een wet: de Wet van Benford die zegt dat de 1 (ruim 30%) vaker voorkomt dan de 2 (17%), de 3 enz tot en met de 9 (4%). Oeps, dit geldt alleen voor het 1e cijfer van een getal, niet voor alle cijfers. Nou ja, okay, toch leuk om te weten, nietwaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is het cijfer 1.
ik heb even gegoogled op alle losse cijfers en 1 als zoekopdracht geeft de meeste hits. namelijk bijna 14 miljard resultaten. het grappige is dat het aantal hits daarna afneemt tot aan de 9 en bij 10 geeft de zoekmachine weer bijna evenveel hits als het cijfer 1.

Heb ik zo je vraag beantwoord? Ik vond hem namelijk niet helemaal duidelijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij deze vraag zijn de cijfers 1 en 10 het meest genoemd!